Duurtest Tesla Model 3: vier redenen om hem niet te kopen

©Bright

Duurtest Tesla Model 3: vier redenen om hem niet te kopen

Bright-autotester Rutger rijdt een maand in de vernieuwde Tesla Model 3. Dit keer: alle nadelen die hij heeft kunnen vinden.

Bij elke Bright Duurtest heb ik een dubbele agenda. Ik test hem voor iedereen die op zoek is naar een elektrische auto en ik test hem voor mezelf. Is hij beter dan de Kia Niro die ik zelf aangeschaft heb? Meestal weet ik wel iets te vinden dat een overstap onmogelijk maakt; de prijs, de binnenruimte, het rijbereik, onmogelijk irritante rijhulpsystemen.

De Tesla Model 3 maakt het me wat dat betreft oprecht lastig. Hij ziet er beter uit, hij rijdt fijner, heeft een vergelijkbaar bereik, een fraaier interieur, beter infotainment en die naadloze integratie met de superchargers, waardoor je behalve de Tesla-app niets meer nodig hebt om te reizen.

Vandaag geef ik je vier redenen die ik mezelf vertel waarom je de Model 3 niet zou moeten kopen. Enorme clickbait natuurlijk, want eigenlijk vind ik dat je hem wel zou moeten kopen.

De Musk-factor

Wie een Volkswagen rijdt identificeert zich niet per se met Thomas Schäfer. Wie een Toyota rijdt niet met Koji Sato. Wie een Canta voor de deur heeft staan niet met Frank Vermin. Maar Thomas, Koji en Frank hebben ook veel meer aandacht nodig dan de CEO van Tesla: Elon Musk. Omdat hij zich zo graag manifesteert zijn zowel zijn prestaties als zijn wangedrag altijd onderdeel van de nodige aandacht. Voor sommige mensen kleeft daardoor de naam van Musk aan de Tesla en niet iedereen is daar even enthousiast over.

Boring

Er rijden in Nederland bijna 50.000 Tesla Model 3’s rond. Dat is goed uit te leggen: het is namelijk per euro de beste elektrische auto die je kunt krijgen. Maar daardoor is het ook wel een erg voorspelbare keuze. Neem in ieder geval geen witte, want die zie je het meest omdat je voor die kleur niet bij hoeft te betalen. Maar wil je origineel zijn, koop dan een Aiways U5, een Seres 3 of een Hongqi E-HS9.

Sneu voor de hond

De Model 3 is een sedan. Desondanks heeft hij 682 liter bagageruimte. Niet echt een nadeel dus. Tenzij je een hondje hebt, die kan niet achterin. Toch een nadeel gevonden. Lang leve de Kia Niro EV.

Option-delete

Om geld te besparen tijdens productie heeft team Tesla ervoor gekozen om sensoren te vervangen voor camera’s. De adaptieve cruise control bijvoorbeeld gebruikt geen radar meer, maar de computer probeert met kunstmatige intelligentie de camerabeelden zo goed te interpreteren dat die overbodig worden. Er zitten zelfs geen parkeer- en regensensoren meer op de nieuwe Tesla's. Dat gaat verbazingwekkend goed, maar eerlijk is eerlijk: een radar kan door mist en regen 'kijken', een camera kan dat niet.

De automatische ruitenwisserfunctie werkt dus ook net zo vaak niet als wel goed. Je kunt erop vertrouwen dat Tesla hier steeds beter in gaat worden. Maar een camera kan nooit door de mist kijken, wat een radar wel kan. Daarin zal de Tesla dus altijd een achterstand houden.

Voor mij is alleen 'sneu voor de hond' een reden om de Tesla Model 3 te laten staan. Maar daar hebben die 'etters' in Californië ook iets op verzonnen: de Tesla Model Y.

Rutger Middendorp test elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest