© Odido

Dagenlang problemen bij Odido: klanten kunnen geen eSIMs meer activeren

Dagenlang problemen bij Odido: klanten kunnen geen eSIMs meer activeren

21 maart om 18:24

Klanten bij telecomprovider Odido kunnen al dagenlang geen nieuwe eSIMs downloaden of activeren. Het bedrijf heeft de functie aan banden gelegd terwijl ze maatregelen nemen tegen phishingaanvallen.

Naast het klassieke simkaartje bestaat nu ook al jarenlang de eSIM: een digitaal alternatief dat je kunt downloaden, zodat je niet langer de kaartsleuf van je telefoon open hoeft te pulken. Die activeer je vanuit de app van je provider, maar bij Odido is dat op het moment niet mogelijk. Heb je dus een nieuwe telefoon en een abonnement via eSIM, dan kun je deze niet op je telefoon zetten.

De functie is al dagenlang uitgeschakeld, vertelt een medewerker van de provider aan Bright. "Ik zie dat de laatste update maandag 18 maart geweest is. Vermoedelijk zijn er sindsdien nog geen ontwikkelingen."

Maatregelen tegen phishing

Volgens Odido-woordvoerder Klaas-Jan Lageschaar heeft dat te maken met cybercriminaliteit. "Vanwege recente phishingaanvallen waarbij klanten worden benaderd via e-mail of sms om niet-geautoriseerde planwijzigingen of eSIM-activaties te annuleren, hebben we voorlopig het bestel- en activeringsproces voor eSIMs gedeactiveerd in de My Odido-omgeving."

De woordvoerder benadrukt dat klanten nog wel eSIMs kunnen activeren in de winkel en via de klantenservice. Personeel van diezelfde klantenservice vertelt dat zij wel eSIMs kunnen activeren, maar dat klanten ze niet vooraf kunnen downloaden. Hierdoor lijkt het via die route alsnog niet mogelijk om je telefoonnummer te activeren.

Al dagenlang

De provider lijkt nog niet te willen zeggen wanneer de eSIM-functie weer wordt ingeschakeld. Gezien deze al dagenlang offline is, kan het in theorie nog wel eens dagen langer duren.

Lees meer over Odido en abonneer op onze nieuwsbrief.