Verzekeraars: ‘40 procent minder kans op ongevallen met rijhulpsystemen'
Elke nieuwe auto heeft tegenwoordig verschillende rijhulpsystemen en dat is volgens het Verbond van Verzekeraars uitstekend. Volgens hun onderzoek neemt de kans op ongelukken 30 tot 40 procent af als we allemaal onze rijhulpsystemen in de auto, bus of vrachtwagen gebruiken.
Nederland worstelt de laatste jaren met steeds meer verkeersongelukken en dodelijke slachtoffers. Daardoor gaan de verzekeringspremies ook omhoog, maar dat hoeft niet.
De grootste oorzaken van letselschade
Met rijhulpsystemen neemt de kans om betrokken te worden bij een ongeluk 30 tot 40 procent af. Het Verbond van Verzekeraars trekt die conclusie uit eigen onderzoek en Michel Verwoest, CEO van TVM Verzekeringen, citeert het in zijn nieuwe ‘Greenpaper’. Daarin richt hij zich vooral op vrachtwagens en hun chauffeurs, en noemt hij ook de drie grootste oorzaken van letselschade, aan de hand van TVM’s eigen data:
1. Achterop rijden
2. Van rijbaan wisselen
3. Rechts afslaan (dode hoek)
Vanaf juli meer verplichte veiligheidssystemen
Vanaf juli 2024 moeten nieuw geregistreerde vrachtwagens verplicht meer rijhulpsystemen en andere veiligheidssystemen hebben. Een paar daarvan zijn een noodstopsignaal, achteruitrijdetectie (zoals camera’s), Driver Alert Support dat de chauffeur waarschuwt als hij afgeleid is, en betere dode hoek-detectiesystemen. Veel personenauto’s hebben deze systemen ook al. Wel kun je ze in veel gevallen nog uitzetten.
Lees meer over mobiliteit en schrijf je in voor onze nieuwsbrief