©Pexels

Duitse toezichthouder: deurgrepen van Tesla zijn 'levensgevaarlijk'

Duitse toezichthouder: deurgrepen van Tesla zijn 'levensgevaarlijk'

5 april om 14:09
Laatste update: 5 april om 19:20

De Duitse toezichthouder KBA zegt na enkele dodelijke ongevallen bezorgd te zijn over de veiligheid van verzonken deurgrepen zoals Tesla gebruikt.

De KBA wil over het onderwerp in gesprek met de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), meldt de Duitse krant Handelsblatt. Deze organisatie keurt Tesla-modellen goed voor de Europese weg. RDW zegt tegenover het FD nog niet benaderd te zijn.

Fataal ongeluk

De zorgen rond de deurgrepen zijn ontstaan na een aanrijding waarna de achterdeuren van een Tesla Model S niet meer vanaf buiten te openen waren. Twee inzittenden zijn overleden, omdat de auto vlam vatte en ze niet tijdig gered konden worden. Ook niet door de ramen in te slaan, of via de kofferbak de auto te betreden.

Volgens het Handelsblatt zijn er inmiddels bij vier verschillende ongevallen, in Europa en de Verenigde Staten, mensen overleden vanwege deze deurgrepen. 

Horen automatisch naar voren te komen

Bij Tesla's zijn de deurgrepen in de carrosserie verstopt. Zodra de autosleutel in de buurt is, komen ze deurgrepen naar voren. Bij een ongeluk horen de handgrepen automatisch naar voren te komen, maar dat gebeurt blijkbaar niet altijd door falende systemen. Niet alle Tesla-modellen hebben deurgrepen met deze problemen.

De RDW zelf kan auto's met dergelijke deurklinken niet afwijzen, zolang ze voldoen aan de vastgestelde normen. RDW zou kunnen aankloppen bij de Europese Commissie met deze problemen, waarna de Europese Commissie de voorschriften kan aanpassen.

Lees meer over Tesla, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.