©Sammobile

Is de beruchte groene lijn van Samsung Galaxy te repareren op afstand?

Is de beruchte groene lijn van Samsung Galaxy te repareren op afstand?

22 april - 20:29 Laatste update: 23 april - 13:46

Sinds vorige week duiken er klachten op van gebruikers van telefoons van Samsung die kampen met een permanente groene lijn op het scherm. Er wordt volop gespeculeerd over de mogelijke oorzaken. Een van de mogelijke boosdoeners is de firmware. Valt dit dan op afstand te repareren?

Doordat Samsung nog niet officieel heeft gereageerd op de klachten over de groene lijn op het scherm van sommige Galaxy-telefoons, is het verhaal online een eigen leven gaan leiden. Er doen zich dan ook allerlei verhalen de ronde, waaronder dat de groene lijn wordt veroorzaakt door een firmware-update. Hoewel er op dit moment nog niets valt uit te sluiten, zou het euvel zomaar toch te maken kunnen hebben met het scherm of een ander onderdeel.

Wat is firmware?

In tegenstelling tot software, dat zich in de praktijk vooral op de voorgrond van je telefoon afspeelt, draait firmware op de achtergrond en stuurt in feite je hardware aan. Dat betekent dus dat ondanks je scherm zelf niet kapot hoeft te zijn, de achterliggende firmware daar alsnog problemen kan geven, zoals in dit geval met de groene lijn.

Nog een belangrijk verschil is dat software in de praktijk makkelijker valt aan te passen dan firmware. Het goede nieuws is dan weer dat een reparatie op afstand wel mogelijk is.

Of toch gewoon kapot?

We mogen natuurlijk niet vergeten dat er wel degelijk iets mis kan zijn met een toestel zelf. Dat zou in ieder geval verklaren waarom de problemen zich niet op grote schaal voordoen en waarom Samsung er nog niet op heeft gereageerd.

Bovendien kan de menselijke factor bij dit soort problemen ook een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan valschade, incorrecte reparaties of simpelweg veel pech gecombineerd met wat internetsensatie.

Samsung is druk met eigen rode lijn

Wat overigens ook nog een rol kan spelen is het feit dat Samsung het momenteel druk heeft met tegenvallende resultaten die alle aandacht van het bedrijf opeisen. Zo kondigde het Zuid-Koreaanse bedrijf vorige week aan dat het zijn managers zes dagen per week wil laten werken, vermoedelijk om niets aan het toeval over te laten.

Met die gedachte in het achterhoofd zou het niet zo vreemd zijn als het bedrijf de groene lijn op sommige Samsung Galaxy's momenteel minder prioriteit geeft dan de eigen 'rode lijn'.

Lees meer over Samsung en mis niets met onze nieuwsbrief.