©Unsplash

TikTok wil liever op zwart in de VS dan een gedwongen verkoop: 'algoritme te waardevol'

TikTok wil liever op zwart in de VS dan een gedwongen verkoop: 'algoritme te waardevol'

26 april - 09:17

Als het zover komt, kiest TikTok-eigenaar ByteDance liever voor een verbod in de VS dan een gedwongen verkoop. De algoritmes die TikTok gebruikt zijn zo belangrijk voor ByteDance, dat het die koste wat het kost niet wil verkopen.

De VS stemde eerder deze week in met een wet die TikTok dwingt tot verkoop: anders komt het tot een verbod. Gisteren werd er nog hardop nagedacht over het prijskaartje van TikTok – dat zou in de miljarden lopen. Maar zover wil eigenaar ByteDance het helemaal niet laten komen, zeggen bronnen tegenover Reuters.

De algoritmes die TikTok gebruikt zijn te belangrijk voor ByteDance. En omdat die algoritmes onlosmakelijk met de werking van TikTok verbonden zijn, zou een verkoop van TikTok 'hoogst onwaarschijnlijk' zijn, aldus bronnen 'dichtbij het moederbedrijf'. De algoritmes van TikTok kunnen in rap tempo leren wat iemand leuk vindt en zo steeds beter video's aanraden. Eerder onderzoek wees uit dat het algoritme binnen enkele minuten iemand goed genoeg kent om die persoon geboeid te houden, gebaseerd op likes, kijktijd, hoe snel iemand voorbij bepaalde video's veegt of juist niet.

VS maar klein deel omzet

Volgens de bron zou TikTok voor slechts 'een klein deel' van de omzet van ByteDance zorgen. In de VS zou de omzet van TikTOk vorig jaar 16 miljard dollar zijn geweest, op een totale omzet van 120 miljard dollar voor ByteDance dat jaar.

ByteDance heeft op één van zijn andere sociale media, Toutiao, verhalen ontkend dat het van plan is om TikTok te verkopen. Bovendien verwacht ByteDance-ceo Shou Zi Chew dat het bedrijf een rechtszaak tegen de wetgeving kan winnen, zodat de app gewoon beschikbaar kan blijven voor de 170 miljoen Amerikanen die op TikTok actief zijn. Een verbod zou ook een klap zijn voor de aanvoer van content, omdat veel in Europa populaire TikTokkers uit de VS komen.

Meer TikTok en mis niets met onze Bright-app.