© TikTok

Dit sociale medium gaat AI-content een label geven

Dit sociale medium gaat AI-content een label geven

12 mei om 16:00

TikTok heeft aangekondigd dat het een label gaat geven aan content die gegenereerd is door AI. Dat doet het bedrijf naar eigen zeggen om te voorkomen dat gebruikers misleid worden.

De waarschuwing komt er voor alle content die met AI is gegenereerd met tools die niet van TikTok zelf zijn. Content die met TikToks AI-tools wordt gemaakt, krijgt al een jaar lang een label. Het nieuwe label wordt gebaseerd op Content Credentials, een technologie die wordt gebruikt om metadata toe te voegen aan content om aan te tonen dat het gegenereerd is met behulp van AI.

Content die gemaakt is met AI, krijgt het label ‘AI-generated’ onder de gebruikersnaam van de maker. Volgens TikTok wordt de feature nu uitgerold voor alle afbeeldingen en video’s. De uitrol gebeurt gradueel. Later moet ook audiocontent volgen. Ook zal content die van TikTok gedownload wordt, nog altijd Content Credentials behouden, zodat het label ook op andere sociale media gebruikt kan worden. 

Industriestandaard

TikTok is niet het enige bedrijf dat Content Credentials wil gebruiken om AI-content te labelen. De technologie werd vorig jaar ontwikkeld door een handjevol techbedrijven die lid zijn van de Coalitie voor Contentherkomst en Authenticiteit (C2PA). C2PA probeert een industriestandaard te maken om de authenticiteit van content te verifiëren. Leden zijn onder meer Adobe, Microsoft, Intel en Arm.

Content Credentials kunnen al toegevoegd worden via software van Adobe, zoals Photoshop of Premiere. Er zijn ook al camera’s op de markt die de metadata meteen toevoegen bij het maken van een foto. 

Lees meer nieuws over AI en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.