Hoe automakers blufpoker spelen rond elektrische auto's

©Bright

Hoe automakers blufpoker spelen rond elektrische auto's

De laatste weken gonst het van de geruchten over elektrische auto's. De ene automaker zegt toch voor plug-in hybrides te gaan, de andere blijkt actief de transitie naar elektrische auto’s tegen te werken met lobbypartijen, de derde verkleint het ontwikkelbudget voor elektrische auto’s. Gaat het heel slecht met de EV dan?

Automakers lijken altijd óf recordwinsten te boeken of bijna failliet te gaan. Denk even terug aan het nieuws dat je de afgelopen jaren over Tesla gehoord hebt. Eerst was het een start-up die nooit relevant zou worden, toen was de Model S opeens de schrik van de luxe autobouwers. Toen lukte het Tesla maar niet om de productie van de Model 3 op gang te krijgen en zou het kaartenhuis in storten. Toen was de Model Y de bestverkochte auto wereldwijd. Dit jaar heeft Tesla enorme ontslagrondes gehad.

Gaat het goed met Tesla of niet? Het lijkt in eerste instantie van wel, maar waarom ontslaan ze dan opeens allemaal mensen? Waarom zegt Honda dat ze het R&D-budget voor EV’s gaan vergroten en Volkswagen dat ze denken dat plug-in hybrides voorlopig de toekomst hebben? Hebben ze beide dezelfde informatie?

Vijf jaar vooruit plannen

Automakers spelen altijd een lastig spel waarin ze moeten bedenken hoeveel geld ze gaan inzetten op iets dat over 5 jaar misschien een hit wordt, maar misschien ook een flop. Volkswagen zette na dieselgate groot in op de elektrische auto en ontwikkelde de ID-serie. Daarvoor moeten honderden mensen en de faciliteiten waar ze in werken dag in dag uit betaald worden om het product te ontwerpen, ontwikkelen en productiegereed te maken. Al het geld dat daarin gestopt wordt, moet terugverdiend worden als de auto’s in de showroom staan. Op dat moment moet de volgende gok alweer genomen worden: wat willen mensen over 5 jaar hierna rijden?

De keuzes die een automaker maakt zijn altijd een gok, maar (meestal, looking at you, Elon) een zo goed mogelijk geïnformeerde gok. Er wordt gekeken naar hoe de markt zich ontwikkeld; niemand koopt nog cabrio’s en iedereen wil een SUV. Elektrisch groeit jaar-op-jaar in de meeste markten. Die enorme hoeveelheid data geeft een beetje richting voor wat je met je ontwikkelingsgeld zou moeten doen.

Subsidies

Daarnaast is er nog de overheid. Europese regelgeving, maar ook subsidies die in elk land weer anders geregeld zijn. Misschien kun je een kleine elektrische auto in een fabriek in Hongarije bouwen, omdat je daar het land van de overheid in bruikleen krijgt als je er een fabriek op zet. Misschien kun je in Spanje heel veel elektrische middenklassers gaan verkopen omdat ze daar een subsidieregeling overwegen. Misschien maakt de elektrische-autoverkoop straks nog een enorme sprong als oude benzinewagens het centrum van steden niet meer in mogen. Je stuurt je lobbyisten langs om de omstandigheden zo aangenaam en zeker mogelijk te krijgen.

Daarnaast heb je nog de olieprijs die bepaalt hoe aantrekkelijk benzine versus elektrisch rijden is. Je hebt grondstoffen nodig die uit landen komen die meer of minder betrouwbaar zijn in de handel. Op basis van al deze variabelen moet je bedenken waar je je ontwikkelingsgeld op in zet.

Onzekerheden

Het is dan ook niet verwonderlijk dat uit recent onderzoek bleek dat bijna alle automakers zich hebben ingezet met een lobby om de introductie van elektrische auto’s te vertragen. De markt die ze al bedienden kenden ze natuurlijk goed. De markt die nog niet bestond, bracht meer onzekerheden en was dus ongewenst.

De afgelopen weken leek het opeens heel slecht te gaan met de EV, terwijl het aandeel elektrische auto’s nog steeds groeit. Volkswagen vertelde dat het gaat inzetten op de plugin-hybride de komende tijd. Iedereen was na de Beijing Motor Show opeens bang de slag met China te verliezen. Automakers werden zenuwachtig.

Wat zijn de gevolgen?

Ik heb sinds kort een weddenschap staan met iemand uit onze YouTube-comments voor 10 kratten bier. Hij beweert dat er over 10 jaar geen enkele EV meer rond rijdt. Dat is natuurlijk een tamelijk ridicuul idee, gezien er nu ook nog Nissan Leafs rondrijden uit 2011. Terwijl een Tesla Model 3 die je nu koopt over 10 jaar echt nog een veel aantrekkelijker auto is. Maar het is tekenend voor hoe dit nieuws geïnterpreteerd wordt: het gaat slecht met de EV, straks zijn ze allemaal weg.

Nee, de omstandigheden rond de groei van het aantal elektrische auto’s zijn iets minder gunstig dan we een jaar geleden dachten. Dat heeft voor automakers zulke grote consequenties, dat ze bang worden en de strategie omgooien. Het betekent voor ons als consument niet zoveel. Misschien dat het aantal nieuwe elektrische auto’s waaruit je kunt kiezen iets minder snel groeit.

Lees meer over elektrische auto's en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.