© Tesla

Tesla's blijken nog steeds eenvoudig te stelen – zo voorkom je diefstal

Tesla's blijken nog steeds eenvoudig te stelen – zo voorkom je diefstal

23 mei om 20:56
Laatste update: 23 mei om 21:01

Het is al jaren bekend dat sommige auto’s via de zogenaamde relay-aanval kunnen worden gestolen. Hoewel er werd gehoopt dat de nieuwe technologie ultra-wideband hier een einde aan zou maken, laten Chinese onderzoekers van GoGoByte zien dat ook Tesla’s die hiermee zijn uitgerust nog altijd makkelijk te stelen zijn.

Om te begrijpen hoe dat kan, moet je eerst weten wat een relay-aanval is. Deze techniek is te gebruiken voor auto’s die je zonder sleutel open kunt maken. Deze auto's ontvangen als alles goed gaat een signaal van je sleutel of je smartphone dat je naast de auto staat, waardoor de wagen weet dat hij veilig kan ontgrendelen.

Bij een relay-aanval staat een dief met een apparaatje op minder dan vijf meter bij je vandaan en onderschept zo het signaal van je sleutel. Dit signaal stuurt de dief dan door naar een andere dief die naast je auto staat. Daardoor denkt de auto dat de sleutel in de buurt is en kan een dief er probleemloos mee wegrijden.

Ultra-wideband geen oplossing

Nu de nieuwe ultra-wideband technologie toegepast wordt, werd er gehoopt dat diefstal weer lastig zou worden. Tesla schreef bijvoorbeeld dat de afstand tussen auto en sleutel preciezer kon worden ingeschat met de nieuwe technologie. Die zou gebruik kunnen maken van een Time of Flight-meting en immuun zijn tegen de relay-aanval. Maar nog steeds kunnen dieven volgens de onderzoekers je auto binnen een paar seconden stelen.

Blijkbaar gebruikt Tesla ultrawideband vooralsnog niet om te meten hoe ver je sleutel van de auto verwijderd is. Overigens geldt dit ook voor twee andere automerken die ultra-wideband ondersteunen, maar die bedrijven noemden de onderzoekers nog niet bij naam. In een reactie schrijft Tesla nu ook dat het bedrijf 'nooit de bedoeling had om diefstal te voorkomen met deze nieuwe ultra-widebandtechnologie'. 

De onderzoekers van GoGoByte denken dat Tesla dit later nog kan oplossen via een software-update. "Maar het publiek moet van dit probleem op de hoogte worden gesteld", aldus een van de onderzoekers tegen Wired.

Hoe je zorgt dat je auto op zijn plek blijft staan

Gelukkig worden Tesla's ook zonder dat je iets doet al wel minder vaak gestolen dan andere auto’s, doordat de GPS-tracking standaard aanstaat en je je auto dus weer terug kan vinden. Maar als je echt zeker wil weten dat je auto niet gestolen wordt, zal je meer maatregelen moeten nemen.

Tesla heeft daarvoor een functie genaamd PIN-to-drive, waarmee je eerst altijd een PIN in moet voeren voordat je de auto kan wegrijden. Wel zo veilig.

Lees meer over elektrische auto's en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.