Deze e-bike gaat even hard als je auto

©Hi Power Cycles

Deze e-bike gaat even hard als je auto

HPC Defense, onderdeel van Hi-Power Cycles, heeft zijn eerste elektrische fiets uitgebracht. Aan de naam van het bedrijf kan je al afleiden dat dit geen gewone e-bike is, maar eentje die bedoeld is voor het leger. De Revolution W, zoals de fiets heet, gaat dan ook veel sneller dan een normale e-bike.

Een normale elektrische fiets gaat 25 km/u, een illegaal opgevoerde fatbike of e-bike kan al een stuk harder en een speed pedelec bereikt snelheden tot wel 45 km/u. De Revolution W kunnen ze echter alle drie niet bijhouden, want deze e-bike gaat tot wel 130 km/u. Als deze fiets in Nederland niet verboden was, zou je er dus prima mee op de snelweg kunnen rijden.

Behoorlijke specificaties

Om zo’n snelheid te bereiken, moet de fiets wel andere onderdelen hebben dan een doorsnee e-bike. Zo heeft de motor een vermogen van maar liefst 10.500 watt, 42 keer zoveel als in Nederland is toegestaan op een elektrische fiets. Ook is er zowel voor als achter meer dan 20 centimeter vering aanwezig. Voorop de fiets zit een windschermpje gemonteerd, wat zeker nodig is bij zulke hoge snelheden.

Normaal vliegen je benen al op en neer als je meer dan 30 km/u gaat op een normale stadsfiets. Maar met deze fiets kan je snelheden van 80 km/u bereiken zonder dat je benen zo hard ronddraaien dat ze de snelheid niet meer bij kunnen houden. Dat komt door de zogenaamde 2.5x overdrive functie, die je met je hiel kan activeren en waarmee je efficiënter kan trappen op hoge snelheid. Om bij de topsnelheid te komen, zal je wel gebruik moeten maken van een gashendel.

Voordelen van een e-bike in het leger

Hoewel je waarschijnlijk eerst aan tanks denkt bij voertuigen voor het leger, kan een elektrische fiets ook erg handig zijn. Zo is de fiets stil en een stuk lichter en wendbaarder dan de alternatieven. En mocht de batterij op zijn, dan kan je altijd nog op beenkracht wegkomen uit een gevaarlijke situatie.

In Oekraïne worden omgebouwde e-bikes daarom al ingezet in het leger. Zo kunnen kunnen sluipschutters ermee op hun plaats komen en worden de fietsen gebruikt om anti-tankwapens te vervoeren. De elektrische fietsen kunnen ook als vervoermiddel dienen tijdens patrouilles.

Naar de VS

Mocht je zelf een Revolution W aan willen schaffen, dan moet je wel eerst even sparen: alleen de voorvork van de fiets kost al rond de 2000 euro. Ook zal je waarschijnlijk naar de Verenigde Staten moeten afreizen en daar in het leger gaan om de elektrische fiets legaal te mogen gebruiken. Op de Nederlandse fietspaden hoef je dus voorlopig nog niet bang te zijn om met 130 km/u ingehaald te worden.

Lees meer over elektrische fietsen en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.