©Unsplash

LinkedIn gooit zijn advertentiebeleid op de schop voor Europa

LinkedIn gooit zijn advertentiebeleid op de schop voor Europa

8 juni om 20:00

LinkedIn stopt met het adverteren op basis van data uit LinkedIn-groepen. Het doet dat na druk vanuit de Europese Commissie, omdat het personaliseren van advertenties op basis van activiteit in LinkedIn-groepen tegen de regels van de Digital Services Act zou zijn.

Meerdere burgerrechtengroepen hebben bij de Europese Commissie hun beklag gedaan over deze praktijken van het social medium voor zakelijke gebruikers. Met succes, zo blijkt: LinkedIn stopt nu met dit type advertenties. Je krijgt dus geen advertenties meer voorgeschoteld die gelieerd zijn aan een LinkedIn Group waarvan je deel uitmaakt (toevalligheden daargelaten, uiteraard).

Digital Services Act

De Digital Services Act ging in februari in en heeft onder andere regels voor bedrijven die online diensten aanbieden, waarvan LinkedIn er een is. Het verlangt van bedrijven een bepaalde transparantie over hun diensten en over hoe adverteerders gebruikers benaderen. Nu gaat het echter specifiek om Groepen, dat je -ondanks verschillende pogingen van LinkedIn zelf- kunt vinden in de standaard LinkedIn-app. 

De Europese Commissie ging in ieder geval op basis van de klachten verhaal halen bij LinkedIn. Hoe zou het doelgerichte advertenties inzetten en hoe gaat het om met persoonlijke, gevoelige data, zoals seksuele voorkeuren en politieke voorkeuren. LinkedIn zei te werken met de de DSA, maar heeft nu toch de mogelijkheid voor adverteerders verwijderd om een ‘adverteerpubliek’ te creëren op basis van LinkedIn-groepen.

Advertenties op LinkedIn

LinkedIn heeft er eerder over gezegd dat het niet denkt dat zijn platform indirect kan worden gebruikt voor het doelgericht benaderen van gebruikers op basis van groepen, maar nu is toch echt die optie verwijderd duit de zakelijke app. LinkedIn zegt dit te doen om misconcepties over doelgroepgerichte advertenties in de EU uit te sluiten. De verandering is per direct van kracht voor nieuwe advertentiecampagnes.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op onze nieuwsbrief.