Mensen van Adobe gaan naar jouw Photoshop-creaties kijken

©Unsplash

Mensen van Adobe gaan naar jouw Photoshop-creaties kijken
16 juni om 17:00

Adobe heeft aangekondigd dat het in de zoektocht naar illegale content heeft besloten om naast software mensen in te zetten om de content te bekijken die door gebruikers is gemaakt in zijn programma’s. Met andere woorden: jouw Photoshop-kunsten kunnen straks door een echt mens worden beoordeeld. 

Verwacht vooral geen feedback over je gebruik van de vervagingsvinger: Adobe doet het puur om te kijken of er geen illegale content wordt gemaakt. Het heeft een kleine aanpassing aan zijn beleid gedaan, maar dat heeft dus grote gevolgen. Het aanpassen van het beleid gebeurt vaker en bij veel bedrijven, maar nu lijkt Adobe het wel erg klein te maken, terwijl het wel degelijk verregaande gevolgen heeft. Adobe verschaft zichzelf hiermee toegang tot wat er dan ook wordt geüpload in de Creative Cloud en Document Cloud.

Meekijken met je Photoshop

Het schiet menig gebruiker in het verkeerde keelgat, waardoor er hier en daar al wordt opgeroepen tot een boycot van de creatieve software van het bedrijf. Denk aan Photoshop, maar ook Indesign en Lightroom. Adobe heeft het dan ook niet bij slechts een tekstuele wijziging in de voorwaarden gelaten: het komt ook met uitleg. Die uitleg is: “De focus van deze update was om duidelijker te worden over de verbeteringen die we hebben aangebracht in onze moderatieprocessen. Gezien de explosieve groei van Generative AI en onze toewijding aan verantwoorde innovatie, hebben we meer menselijke moderatie toegevoegd aan onze beoordelingsprocessen voor inzendingen.” Vervolgens herhaalt het wat er in de aangepaste voorwaarden staat.

Adobe zegt een beperkte licentie voor toegang tot inhoud te vereisen, uitsluitend om de diensten en software uit te voeren of te verbeteren, maar ook om voorwaarden af te dwingen en de wet na te leven, zodat het bescherming kan bieden tegen beledigende inhoud. Het benadrukt dat het Firefly Gen AI-modellen niet met content van Adobe-klanten wordt getraind en dat Adobe nooit eigenaar wordt van het werk van een klant. Het is de vraag of deze uitleg voldoende is: het idee dat mensen kijken wat je allemaal maakt in die programma’s, lijkt een privacyprobleem. 

Lees meer over kunstmatige intelligentie, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.