©Unsplash

McDonald's staakt test met AI in McDrive na reeks gênante foutjes

McDonald's staakt test met AI in McDrive na reeks gênante foutjes

17 juni om 11:23

McDonald's probeerde in de VS de afgelopen maanden zijn McDrives deels automatisch te maken door AI de bestelling op de laten nemen. Dat bleek toch niet lekker te werken, dus wordt de AI-test nu weer gestaakt.

Binnenin de filialen van McDonald's is bestellen via de computer inmiddels standaard: via een groot scherm geef je door wat je wil eten. Dat werkt snel en bespaart personeel, dus dat wilde de fastfoodketen ook wel bij zijn drive-throughs. Dat is de afgelopen jaren geprobeerd bij 100 McDrives in de VS, in samenwerking met IBM.

Die test stopt nu, nadat ruimschoots is gebleken dat de technologie er nog niet klaar voor is. Bij de start van de test in 2021 noemde McDonald's-topman Chris Kempczinski een nauwkeurigheid v an 85 procent, waardoor één op de vijf bestellingen alsnog door een mens nagekeken moest worden. Dat is al vrij laag, en in de praktijk leek het haast nog wel erger.

Foutjes stapelden op

McDonald's-klanten in de VS kregen negen ice tea op de bon terwijl ze er maar eentje bestelden, en iemand die ijs wilde bestellen kreeg ketchup en boter geserveerd. En zo waren er tal van voorbeelden van mensen die elke mogelijke uitspraak probeerden maar niet konden bestellen wat ze wilden.

Hoewel de test met IBM nu dus stopt, zoekt McDonald's wel verder naar manieren om het bestellen te automatiseren. En misschien waren ze ook wel te vroeg, want tussen 2021 en nu hebben spraakassistenten door AI een enorme vlucht genomen. "We zien enorme kansen in het bevorderen van onze restauranttechnologie en zullen doorgaan met het evalueren van langdurige, schaalbare oplossingen die ons zullen helpen een weloverwogen beslissing te nemen over een toekomstige oplossing voor het bestellen van spraak tegen het einde van het jaar", zegt McDonald's in een verklaring.