Praat-app Clubhouse is een hit: wat is er bijzonder aan?
Exclusief clubhuis

Praat-app Clubhouse is een hit: wat is er bijzonder aan?

12-02-2021 07:00 Laatste update: 09-03-2021 10:52

Clubhouse is het nieuwste hippe sociale medium. De app draait puur om praten in audio en werkt op uitnodigingsbasis. Maar wat maakt de app nou zo bijzonder?

Volg Bright op Clubhouse, zoek ons op: BrightNL.

Clubhouse verscheen al in april 2020 voor de iPhone, waarna tal van beroemdheden al praatgroepjes in de app oprichtten, meestal besloten. Echt populair is Clubhouse pas sinds Tesla-topman Elon Musk deze maand een openbaar interview hield in Clubhouse. Inmiddels staat Clubhouse hoog in de Nederlandse App Store. 

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een app die een onbekende hoek van de sociale media verkent. Waar Instagram vooral goed is voor foto's, en YouTube en TikTok voor video's, richt Clubhouse zich op live-audio – in een tijdperk waarin de podcast alleen maar populairder wordt.

De app werkt simpel: het is een digitaal clubhuis, vol kamers waarin gesprekken worden gevoerd. Sommige kamers zijn openbaar, andere zijn besloten. In openbare kamers kan iedereen die dat wil naar binnen gaan en meeluisteren met het gesprek.

Van knus tot podiumformaat

De kamers in Clubhouse zijn opgedeeld in twee helften, een beetje alsof er bovenaan de pagina een digitaal podium staat. Op dat podium staan de sprekers, die een verhaal vertellen of met elkaar in gesprek zijn.

Gebruikers in het publiek kunnen hun digitale hand opsteken om een vraag te stellen. Pas dan wordt hun microfoon ingeschakeld. Zo zorgt Clubhouse ervoor dat gesprekken niet door elkaar gaan lopen, en dat iedereen het kan volgen.

Clubhouse laat maximaal enkele duizenden mensen per kamer toe. Gebruikers kunnen elkaar volgen en zich op kamers abonneren. De app geeft dan een seintje als er in die kamer een nieuw gesprek begint. Terugluisteren kan niet: Clubhouse houdt daarmee het midden tussen een podcast en een live talkshow.

Klinkt leuk, hoe doe ik mee?

Clubhouse werkt met uitnodigingen en een wachtrij. Elke nieuwe gebruiker krijgt twee uitnodigen, waarmee twee nieuwe mensen uitgenodigd kunnen worden. Die krijgen dan ook weer twee uitnodigingen, enzovoorts. Soms kunnen gebruikers die hun uitnodigingen al hebben weggegeven, alsnog een vriend binnenlaten die in de digitale wachtrij is gaan staan.

De app is bovendien alleen nog maar beschikbaar voor de iPhone, hoewel er nu ook aan een Android-versie wordt gewerkt.

Kapers liggen op de kust

In januari kreeg Clubhouse een nieuwe investering van 100 miljoen dollar van durfinvesteerders. Clubhouse wordt inmiddels gewaardeerd op een waarde van 1 miljard dollar.

Dat succes valt ook op bij de gevestigde orde met bovenaan de voedselketen Facebook, dat aan een alternatief zou werken. Het zou niet voor het eerst zijn dat Facebook onderdelen van populaire apps overneemt. Instagram Stories kwam er immers in navolging van Snapchat, Instagram Reels volgt na het succes van TikTok en eerder was IGTV een reactie op YouTube.

Twitter is al wat verder, en test met zijn nieuwe functie Spaces een eigen alternatief op Clubhouse. Die functie werkt binnen de bestaande app van Twitter, en zou op termijn voor alle gebruikers beschikbaar kunnen zijn.

Blijft Clubhouse verder groeien?

Vooralsnog is Clubhouse het hipste jongetje van de klas, met een prikkelende exclusiviteit. Maar er is ook groeipijn. Het blijkt moeilijk om de gesprekken in Clubhouse te modereren, meldde Vanity Fair in december. Audio is immers al een stuk moeilijker te controleren dan tekst en beeld, bovendien zijn de gesprekken in Clubhouse door de live-insteek vluchtig van aard.

Clubhouse beloofde al beterschap, maar Facebook en Twitter hebben op dat vlak een streepje voor. De bedrijven hebben beide al ruim een decennium ervaring op het gebied van moderatie, en zijn door schade en schande wijs geworden. Ze hebben grote teams en weten hoe de controle in het digitale wilde westen werkt.

Bij de expertise van Facebook en Twitter hoort ook hun formaat. Kan Clubhouse zelf sneller opschalen in capaciteit, gebruikers en moderatie dan dat Facebook en Twitter dat kunnen?

Rest de vraag of de populariteit van Clubhouse niet hoort bij de tijd waarin de app is verschenen. Een tijd zonder terrasjes, drukke feesten, zelfs zonder seminars en colleges. Clubhouse biedt op een nieuwe manier een beetje ouderwetse drukte, in een vrij stille tijd. Maar als de coronapandemie voorbij is: hebben we dan nog wel behoefte aan een digitaal surrogaat?