Tech-hypes

Interesse in NFT's en metaverse alweer fors gedaald

nft metaverse google trends interesse daalt
14 maart om 15:51
Laatste update: 14 maart om 15:51

De zogeheten non-fungible tokens (NFT's) werden onthaald als het nieuwe hoofdstuk na bitcoin, terwijl techbedrijven in de metaverse gouden bergen zagen. Nu lijkt de interesse in beide techtrends weer snel te verslappen.

Twee op de toekomst gerichte technologieën: NFT's zouden onder andere digitale kunst voor altijd veranderen, de naam in Meta veranderd, terwijl bedrijven als Microsoft en YouTube er toekomst in zien.

Het grote publiek is de interesse in de twee zaken alweer verloren, blijkt uit data van Google Trends, meldt Forbes. Die data laten zien hoe groot de interesse in een bepaalde zoekterm was en is. Dan valt op dat de interesse in zowel NFT's als de metaverse al over het hoogtepunt is.

Beide zoektermen verliezen sinds eind januari fors aan interesse op Google. Die interesse wordt gemeten als indexcijfer, waarbij 100 de piek van het aantal zoekopdrachten betekent. Voor de metaverse lag die piek eind oktober, in de week dat Facebook zijn naam in Meta veranderde.

Dalende interesse niet door oorlog

Lag de interesse van metaverse en NFT eind januari nog op respectievelijk 66 en 57 uit de 100, inmiddels is dat gedaald tot 29 punten voor metaverse en 17 voor NFT. Die afname in interesse is opvallend en begon dus al eind januari, ruim voor de oorlog in Oekraïne.

Er is ook geen samenhang te vinden met vergelijkbare zaken, zoals blockchain en bitcoin: de interesse daarin is redelijk stabiel gebleven.

Kritische gamers

Vooral NFT's hebben de afgelopen maanden veel tegengas gekregen vanuit de game-industrie. Bedrijven als EA en Ubisoft kondigden met veel fanfare stappen richting NFT's aan, tot grote onvrede van zowel werknemers als gamers. De metaverse op zijn beurt blijft vooralsnog een toekomstvisie, waarbij zowel de werelden als de benodigde vr-brillen eigenlijk nog op de markt moeten komen.

Met NFT kan iedereen online 'kunst' verkopen: