Spotify had geen last van rel rond Joe Rogan: hard gegroeid
Streamingdienst

Spotify had geen last van rel rond Joe Rogan: hard gegroeid

27-04-2022 12:12 Laatste update: 12:13

Spotify heeft in het eerste kwartaal 19 procent meer gebruikers getrokken dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De muziekdienst groeide daarmee hard door ondanks de ophef over de podcasts van komiek Joe Rogan.

Spotify telt nu 422 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waarvan 182 miljoen betalende abonnees. Het aantal abonnees groeide met 15 procent op jaarbasis. 

Spotify raakte in januari in opspraak vanwege de podcast van Joe Rogan. Volgens critici verspreidde Rogan in zijn podcast desinformatie over het coronavirus. Dat deed meerdere grote artiesten, onder wie Neil Young, besluiten hun muziek van de streamingdienst te verwijderen. Spotify kwam vervolgens met enkele maatregelen tegen corona-desinformatie.

Meer reclames dan ooit

Ondanks de rel rond Rogan wist Spotify meer advertentie-omzet dan ooit te halen in een eerste kwartaal. De reclames zijn nu goed voor 11 procent van de totale omzet. Gratis gebruikers krijgen reclames te horen tussen liedjes en het bedrijf verkoopt ook advertenties in podcasts.

Gestopt in Rusland

Het Zweedse bedrijf denkt dat het aantal maandelijks actieve gebruikers in het tweede kwartaal zal groeien naar 428 miljoen, waarvan 187 miljoen betalende abonnees.

Door dat Spotify zich heeft teruggetrokken uit Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne raakte het in het eerste kwartaal al 1,5 miljoen betalende abonnees in het land kwijt. In april verliest het daardoor nog eens 600.000 Russische abonnees.

Spotify ging onlangs nog een lange samenwerkingsovereenkomst aan met FC Barcelona.