Spotify-baas klaagt: EU is te traag met aanpakken Apple
'Apple blijft zigzaggen'

Spotify-baas klaagt: EU is te traag met aanpakken Apple

08-09-2022 06:15 Laatste update: 17:07

De Europese Commissie moet volgens muziekdienst Spotify vaart gaan zetten achter het aanpakken van Apple, dat concurrentieverstorend gedrag zou vertonen.

In een interview met de Financial Times zegt Spotify-ceo Daniel Ek dat hij eurocommissaris voor mededinging Margrethe Vestager in Brussel persoonlijk heeft aangespoord om haast te maken met de zaak tegen Apple. "Het is het beeld van een bedrijf dat blijft zigzaggen om maar niets te hoeven doen," zei Ek.

Spotify diende in 2019 een klacht in bij de Europese toezichthouders tegen Apple. Dat bedrijf dwingt app-makers om in de App Store gebruik te maken van betalingssystemen van Apple. Daarvoor rekent het een commissie tot 30 procent. 

Ek wijst erop dat andere toezichthouders, onder meer in Nederland, Japan en Zuid-Korea, Apple in soortgelijke kwesties over het App Store-beleid hard hebben aangepakt. De Spotify-baas drong er bij de Europese Commissie op aan hetzelfde te doen.

'Sneller afhandelen'

"Ik vroeg haar wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat deze zaak sneller wordt afgehandeld. Als ondernemer wil je altijd dat alles gisteren gebeurt", aldus Ek. De Zweed erkent dat regelgevingsprocessen tijd kosten. "Maar dat betekent niet dat je niet moet proberen om ze te versnellen of om meer vooruitgang te boeken."

De Europese Commissie heeft geen harde deadline om definitief uitspraak te doen in de kwestie. De verliezende partij zal waarschijnlijk beroep aantekenen. Volgens critici is Spotify, dat marktleider is, succesvol genoeg dat het geen hulp van toezichthouders op het gebied van concurrentie nodig zou hebben. Volgens Ek is zijn bedrijf echter 'ondanks de omgeving' succesvol.

Water bij de wijn

Na jaren van kritiek op het strikte App Store-beleid deed Apple vorig jaar al wat water bij de wijn, maar dat was volgens critici onvoldoende. Bepaalde apps mogen voortaan een aanmeldknop op hun inlogscherm plaatsen, die verwijst naar hun eigen website met een eigen betaalsysteem. Appmakers mogen hun gebruikers ook via e-mail op de hoogte brengen van die eigen betaalmethode.

In een paar landen voerde Apple meer wijzigingen door. In Nederland dwong de Autoriteit Consument & Markt onlangs Apple het App Store-beleid voor datingapps aan te passen. Apple deed toezeggingen om datingapps gebruik te laten maken van meerdere betalingssystemen. Dat gebeurde overigens pas nadat Apple van de ACM in totaal 50 miljoen euro aan boetes had gekregen.

Ek deed de uitspraken op de dag dat Apple een grote presentatie hield waar het de nieuwe iPhone 14 in vier versies en drie nieuwe Apple Watches aankondigde.

Video player

Check de laatste video’s
Meer video’s