Meer abonnees en meer verlies

Spotify groeit door: binnenkort half miljard gebruikers

spotify gebruikers verlies
31 januari 2023 om 12:11
Laatste update: 31 januari 2023 om 18:26

Spotify kreeg er afgelopen kwartaal meer gebruikers dan verwacht bij. De muziekdienst denkt binnenkort al de grens van 500 miljoen actieve gebruikers te passeren.

Spotify heeft er 33 miljoen maandelijkse gebruikers bijgekregen in het vierde kwartaal van 2022. De muziekdienst meldt nu een totaal van 489 miljoen gebruikers. Dat was meer dan Wall Street-analisten hadden verwacht. Zij hadden volgens Reuters gerekend op 478 miljoen gebruikers. Het Zweedse bedrijf denkt komend kwartaal de mijlpaal van een half miljard gebruikers te bereiken.

Het aantal Spotify Premium-abonnees groeide met 14 procent op jaarbasis naar 205 miljoen, zo'n 3 miljoen meer dan de prognose. Dat kwam volgens het Zweedse bedrijf onder andere door promotionele acties en de populariteit van gezinsabonnementen. Een sterke groei in India en Indonesië was te danken aan 'succesvolle marketingcampagnes'.

Ook meer verlies

De omzet steeg met 18 procent op jaarbasis naar 3,2 miljard dollar, ook iets boven de verwachtingen van analisten. Zo'n 2,7 miljard kwam van de abonnementen en de rest werd verdiend met advertenties.

Maar het verlies nam ook licht toe in het vierde kwartaal en kwam uit op 231 miljoen dollar. Dat was in het derde kwartaal nog 228 miljoen verlies. Spotify wijt dat onder meer aan hogere personeelskosten en hogere marketingkosten.

Doel is 1 miljard gebruikers

Spotify denkt tegen 2030 een miljard gebruikers te hebben en een jaaromzet van 100 miljard dollar.

Het bedrijf heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in podcasts en het verkoopt sinds afgelopen najaar in enkele landen ook luisterboeken. Spotify wil de audioboeken later dit jaar in meer landen gaan aanbieden.

Ontslagen

Het Zweedse bedrijf maakte onlangs nog een grote ontslagronde bekend, waarbij zo'n 6 procent van de banen werden geschrapt. Volgens Spotify waren de bezuinigingen nodig omdat het bedrijf 'te ambitieus' had geïnvesteerd, doordat het dacht de groei die tijdens de coronapandemie werd geboekt vast te kunnen houden.

Om meer inkomsten te genereren zou Spotify volgens Bloomberg-analisten in navolging van concurrent Apple Music zijn abonnementsprijzen kunnen verhogen, maar daarover heeft het Zweedse bedrijf tot nu toe niets gezegd.

Luister ook: