Twitter deelt inkomsten reclames onder tweets met abonnees
Twitter gaat populaire gebruikers op een nieuwe manier belonen. Ze kunnen voortaan een gedeelte van de inkomsten krijgen die Twitter verdient met advertenties die tussen reacties op hun tweets staan.
Abonnees op Twitter Blue kunnen volgens Twitter-eigenaar Elon Musk vanaf nu meeverdienen aan de advertenties die op de reactiepagina's onder hun tweets worden getoond. Een deel van de reclameomzet zal met de maker van de tweet worden gedeeld, zegt Musk. Dat gebeurt alleen als het een Twitter Blue-abonnee met een blauw vinkje.
Hoeveel procent er naar de Twitter-abonnee gaat, is nog niet duidelijk. Twitter Blue is momenteel in twaalf landen beschikbaar, maar is nog niet in Nederland gelanceerd.
Gebruikers die veel reacties krijgen zijn waarschijnlijk populair, waardoor ze kunnen zorgen voor meer nieuwe Twitter-gebruikers. Ook dragen gebruikers die veel reacties oproepen eraan bij dat mensen meer tijd op Twitter besteden, zo lijkt de gedachte. Twitter moet influencers volgens Musk meer 'belonen voor hun tijd en talent'.
Blauw vinkje
Gebruikers met het Twitter Blue-abonnement krijgen onder meer een blauw vinkje op hun profiel. Ook hebben ze toegang tot allerlei exclusieve functies, zoals een bewerkknop voor tweets. Twitter Blue kost 8 euro per maand.
Het Twitter Blue-abonnement is een van de manieren waarop Musk nieuwe inkomstenbronnen voor Twitter wil aanboren. Het bedrijf vraagt sinds kort ook geld aan externe appmakers.
Grote adverteerders vertrokken
Twitter heeft dringend meer inkomsten nodig. Veel grote bedrijven zijn gestopt met adverteren sinds de overname door Musk eind oktober. Ze vrezen dat hun advertenties naast onwenselijke of schadelijke berichten komen te staan.
Doordat Musk driekwart van het personeel heeft ontslagen worden de berichten op het platform veel minder streng gecontroleerd. Dat leidde tot een toename van het aantal haatzaaiende berichten.
Instagram doet ook zoiets
Instagram test sinds kort ook een soortgelijke manier om gebruikers mee te laten verdienen door een deel van de inkomsten uit advertenties die in hun profielfeeds staan met hen te delen. De profielfeed is wat gebruikers zien als ze na het klikken op een foto of video naar beneden scrollen.
Instagram en Facebook delen al langer 55 procent van de omzet uit reclames die tijdens en rond video's worden getoond met populaire gebruikers en mediabedrijven.