'TikTok verdient veel meer dan concurrentie met in-app-aankopen'
1,5 miljard

'TikTok verdient veel meer dan concurrentie met in-app-aankopen'

02-03-2023 15:34 Laatste update: 17:26

TikTok doet goede zaken met microtransacties. Het Chinese bedrijf groeit op dat vlak veel sneller dan zijn concurrentie, en verdiende dit jaar al meer dan die volledige concurrentie bij elkaar.

Sinds Apple het in 2021 veel moeilijker maakte voor sociale media om hun gebruikers ongemerkt te volgen, zijn de reclame-inkomsten van die bedrijven gedaald. Omdat zij gebruikers niet meer stiekem kunnen volgen, kunnen zij ook minder gepersonaliseerde reclames verkopen.

Veel sociale media willen dat gat dichten met andere inkomsten: in-app-aankopen. Een betaald abonnement bijvoorbeeld, zoals Twitter en Snapchat al hebben, en Facebook en Instagram gaan invoeren. Of met de verkoop van een soort digitale munt, waar TikTok groot succes mee heeft.

TikTok-gebruikers kunnen hun favoriete TikTokkers belonen. Dat gaat via digitale giften, waar de video-app ook aan verdient. Voor TikTok kwamen die inkomsten vorig jaar op zo'n 1,5 miljard dollar, berekende analisten van Apptopia. Maandelijks krijgt TikTok inmiddels meer dan 100 miljoen dollar per maand aan in-app-aankopen binnen. De afgelopen anderhalf jaar groeiden die inkomsten hard.

Concurrentie blijft achter

De ruim 100 miljoen dollar per maand van TikTok staat op grote hoogte vergeleken met de concurrentie. Twitter kwam eind vorig jaar tot een kleine 500.000 dollar per maand maar groeide inmiddels tot zo'n 900.000 dollar in februari. Facebook en Instagram halen samen zo'n 5 miljoen dollar per maand binnen met in-app-aankopen en Snapchat is goed voor zo'n 2 tot 3 miljoen dollar per maand.

In januari en februari waren de in-app-aankopen in TikTok goed voor 205 miljoen dollar meer dan de inkomsten van Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter bij elkaar opgeteld.

Toch zijn die inkomsten ondanks de strengere regels van Apple nog altijd kleiner dan de inkomsten uit reclames. TikTok haalde vorig jaar ruim 11 miljard dollar op met reclames, Twitter zo'n 4 miljard dollar en Meta spant de kroon met 113 miljard dollar. Dat was minder dan in 2021, maar nog steeds fors meer dan in de jaren daarvoor.

Luister ook de Bright Podcast: