Netflix test games op televisie: bediening via iPhone

Zo'n controller heb je straks dus niet meer nodig.

Grote game-ambities Netflix

Netflix test games op televisie: bediening via iPhone

30-03-2023 14:56 Laatste update: 31-03-2023 17:33

Netflix lijkt zijn ambities op het gebied van games naar het grote scherm te verplaatsen. De streamingdienst zou komen met een mogelijkheid om games op televisies te bedienen met een iPhone.

Netflix biedt op smartphones al een groeiend aanbod games aan. Op Android en iOS kunnen die spellen gratis worden gedownload, maar alleen worden gespeeld met een actief Netflix-abonnement. Dat aanbod games wordt mogelijk uitgebreid met games die op de televisie speelbaar zijn, verraadt programmeercode in de iOS-app van Netflix. Dat meldt Bloomberg.

In de programmeercode zitten onderdelen die het mogelijk maken om de Netflix-app op een iPhone als een controller te gebruiken. Netflix liet onlangs al weten dat het op termijn games wil aanbieden op elk apparaat waar Netflix op beschikbaar is. Dat wil het bedrijf doen via streaming: games worden dan op een krachtige server geïnstalleerd, en de beelden worden naar de speler gestreamd.

Aanbod games groeit gestaag

Een smartphone zou dan als controller kunnen dienen, zodat mensen zonder spelcomputer en andere game-accessoires toch games op tv kunnen spelen. Er bestaan al andere diensten die games streaming aanbieden, zoals Xbox Game Pass en Nvidia GeForce Now. Netflix zou met zijn ruim 200 miljoen abonnees echter de grootste potentiële groep in één keer aanspreken.

Netflix begon in 2021 met het aanbieden van games op smartphones, speelbaar voor abonnees. Inmiddels heeft Netflix 55 van die mobiele games: zowel aangekochte titels als spellen speciaal gemaakt voor Netflix, zoals de in Nederland gemaakte game rond bakserie Nailed It.

Abonnee blijven

Netflix opende vorig jaar ook al een eigen gamestudio. Door zijn aanbod te verbreden naar games, hoopt Netflix met één abonnement meer mensen langer abonnee te houden. Wereldwijd heeft de streamingdienst meer dan 230 miljoen abonnees.

Getest: de nieuwe PlayStation VR-bril

Luister ook de Bright Podcast: