©Guerrilla

Flater Sony: geheime PlayStation-info gelekt door niet-dekkende stift

Flater Sony: geheime PlayStation-info gelekt door niet-dekkende stift

29-06-2023 11:50 Laatste update: 14:31

Sony en Microsoft moeten getuigen in de rechtbank vanwege de gewilde overname van Activision Blizzard door Microsoft. Als bewijs diende Sony allerlei documenten in, maar het ging mis: gevoelige informatie was weggestreept maar toch leesbaar.

Het gaat om stukken in de zaak van de Amerikaanse toezichthouder FTC tegen Microsoft. De FTC probeert de overname van Activision Blizzard voor een recordbedrag van 69 miljard dollar tegen te houden. Sony is ook tegenstander van die overname, en getuigt in de rechtszaak. Om zijn argument kracht bij te zetten, heeft Sony allerlei documenten ingediend. Gevoelige informatie is daarbij weggelakt met zwarte stift: heel gebruikelijk.

Kosten voor Horizon en TLOU

Maar oeps: de stift die de advocaten van Sony hebben gebruikt, blijkt eenmaal ingescand doorzichtig, meldt The Verge. En dus is er allemaal gevoelige informatie leesbaar. Het budget van Horizon Forbidden West bijvoorbeeld: 212 miljoen dollar, voor vijf jaar ontwikkeling door 300 werknemers van het Amsterdamse Guerrilla.

Dat is boeiende informatie, want die budgetten waren tot nu toe niet bekend. Alleen de opbrengsten schemeren soms door: de eerste Horizon-game werd 20 miljoen keer verkocht, goed voor een omzet van rond de 1 miljard dollar. Voor Forbidden West, met het budget van 212 miljoen dollar, stond de teller begin mei op 8,4 miljoen. Nattevingerwerk: voor een gemiddelde prijs van 50 dollar, zou de omzet al boven de 400 miljoen dollar liggen.

En The Last of Us Part II kostte 220 miljoen dollar, werd gemaakt door zo'n 200 werknemers en duurde een kleine zes jaar om te maken. Die game is ruim 10 miljoen keer verkocht, daarmee vermoedelijk goed voor een omzet van rond de 500 miljoen dollar.

Luister ook onze podcast:

Sommige gamers spelen alleen Call of Duty

Verder blijkt uit de documenten dat sommige PlayStation-gamers enkel en alleen Call of Duty spelen. In 2021 waren dat zo'n 1 miljoen PlayStation-gebruikers, die hun PlayStation dus 100 procent van de tijd voor Call of Duty gebruiken. Nog eens meer dan 6 miljoen gamers gebruikt hun PlayStation voor meer dan 70 procent van de tijd voor Call of Duty.

En een groep van waarschijnlijk 14 miljoen gamers gebruikt hun PlayStation voor 30 procent van de tijd voor Call of Duty – dat aantal is moeilijk te lezen door de stift heen. Met de cijfers wil Sony laten zien hoe belangrijk Call of Duty voor de PlayStation is.

Sony is bang dat Microsoft nieuwe games in de populaire reeks op termijn exclusief zal maken voor zijn eigen platforms. Microsoft ontkent dat in alle toonaarden, Sony en de FTC wijzen echter op eerdere gamestudio's die Microsoft inlijfde.

Starfield

Het langverwachte Starfield van Bethesda zou eigenlijk exclusief voor de PlayStation verschijnen. Toen Microsoft dat hoorde, kocht het de hele studio op en nu komt de game exclusief naar Windows en Xbox.