©Unsplash

Spotify loopt jaarlijks 35 miljoen euro inkomsten mis door 'witte ruis'

Spotify loopt jaarlijks 35 miljoen euro inkomsten mis door 'witte ruis'

18-08-2023 11:14

Podcasts met rustgevende geluiden, zoals omslaande golven, fluitende vogeltjes en witte ruis, zijn 'te populair' op Spotify. Ze kosten het streamingbedrijf jaarlijks 35 miljoen euro aan inkomsten.

Spotify legt al een paar jaar de nadruk op podcasts. Het bedrijf denkt dat daar meer geld aan te verdienen valt dan aan muziek, waar het steeds royalty's over moet betalen. Tussen podcasts kan Spotify reclame laten horen, de inkomsten worden gedeeld met de podcastmakers. Daarom zetten de algoritmes van Spotify al een tijdje podcasts in het zonnetje, maar daar heeft het bedrijf nu zelf weer last van.

Veel populaire podcasts op Spotify zijn namelijk geen klassieke praat-podcasts, maar witte ruis. De rustgevende podcasts met allerhande natuurgeluiden worden aangeprezen met termen als 'focus', 'slaap' of 'meditatie'. Dagelijks zijn zulke podcasts goed voor 3 miljoen luisteruren op Spotify, meldt Bloomberg op basis van interne cijfers.

Verloren inkomsten

Spotify zou de witte ruis-podcasts deels als verloren inkomsten beschouwen. Het bedrijf zou hebben overwogen om de podcasts te verwijderen en nieuwe uploads te verbieden. Jaarlijks zou Spotify dan naar eigen schatting 35 miljoen dollar meer verdienen dan nu het geval is.

Makers van de witte ruis-podcasts verdienen volgens Bloomberg minstens 18.000 dollar per maand. Die inkomsten komen uit de winstdeling op de advertenties, waarvan Spotify ook een deel krijgt. Toch zou 'andere programmering' meer geld opleveren voor Spotify.

Waarom wordt niet duidelijk, maar wellicht heeft het onder andere te maken met de manier van luisteren. Witte ruis wordt toch eerder op de achtergrond gedraaid, terwijl luisteraars bij een normale praat-podcast actief luisteren – en dus ook naar de reclames.

Voorlopig geen verandering

Spotify zou echter besloten hebben voorlopig niks te doen aan de situatie. Het blijft mogelijk om nieuwe witte ruis-podcasts te uploaden naar Spotify, en het blijft mogelijk om reclames te tonen.

Toch meldt Bloomberg dat sommige makers van de podcasts hun afleveringen tijdelijk hebben zien verdwijnen van Spotify. Sommige afleveringen verdwenen dagen tot weken, wat de maker tienduizenden downloads per dag kostte. Ook verliest zo'n maker dan veel publiek, dat niet altijd meer terugkomt.

Luister ook: Netflix en HBO Max maken rare sprongen en verliest Viaplay van Ziggo?