©Google

android auto google assistent probleem fout error assistent

Luistert Android Auto niet meer naar je? Zo krijg je Google Assistent weer werkend

25 augustus om 16:39
Laatste update: 25 augustus om 17:09

Gebruikers van Android Auto klagen dat de spraakopdrachten via Google Assistent in hun auto's sinds enkele dagen niet meer werken. Er is een oplossing om dat weer werkend te krijgen.

Met Android Auto gebruik je een smartphone in combinatie met het infotainmentsysteem van je auto. Veel grote automerken ondersteunen het Android-systeem. Maar sinds enkele dagen klagen gebruikers dat ze via Android Auto geen gebruik meer kunnen maken van de spraakassistent van Google. Android Auto reageert daardoor niet meer op hun gesproken commando's.

Als je iets tegen Google Assistent hebt gezegd, krijg je een foutmelding over dat 'spraakopdrachten momenteel niet beschikbaar zijn'. Die problemen lijken volgens 9to5Google bij alle automerken op te treden. De klachten komen sinds dinsdag binnen op meerdere fora en Reddit. Google heeft er nog niet op gereageerd.

Google-app 'terugzetten'

Het probleem zou kunnen zitten in een nieuwste update van de Google-app. Dat gebeurt namelijk wel vaker. Een tijdelijke oplossing die voor sommige gebruikers heeft geholpen is om de Google-app terug te zetten naar de vorige update. Dat kan door het APK-installatieprogramma te downloaden en hem handmatig te installeren.

Na zo'n handmatige downgrade moet je wel de automatische app-updates in de instellingen uitschakelen, zodat je niet alsnog weer de 'defecte' update krijgt. 

Irritatie over infotainment

Met Android Auto kun je sommige apps op het scherm op het dashboard gebruiken, zoals apps voor navigatie, muziekdiensten, telefoon en berichten. De bediening kan via een touchscreen of knoppen in de auto, of handsfree via spraakopdrachten - als het werkt. 

Uit een onderzoek bleek recent dat auto-kopers voor het eerst in bijna 30 jaar minder tevreden zijn over hun aankoop. Dat kwam vooral door de groeiende irritaties over de infotainmentsystemen. Bij nieuwe auto's gebruikt slechts 56 procent van de automobilisten het ingebouwde systeem, bellen doet 45 procent ermee en 43 procent gebruikt de ingebouwde navigatie. Dat terwijl automobilisten wel positief zijn over Apple Carplay en Android Auto, vanwege de vele apps en regelmatige updates.

Lees ook: Musk baalt van kwaliteit Cybertruck: 'Als Lego het kan, kunnen wij het ook'