©Peugeot

De beste elektrische auto's van dit moment: in elke prijsklasse, ook tweedehands

De beste elektrische auto's van dit moment: in elke prijsklasse, ook tweedehands

19-08-2023 12:32

Elektrisch rijden is steeds aantrekkelijker, dankzij een groeiend aanbod. Wij helpen je graag met kiezen, en raden je vijf elektrische auto's aan, waaronder de beste tweedehands opties.

Je koopt graag het beste product, logisch. 'Beste' is natuurlijk een mening, in dit geval die van ons. Met onze koopgids Bright Stuff baseren we die mening op een paar dingen. Deze keer: elektrische auto's. Stil en snel zijn ze allemaal, maar het kaf van het koren scheidt onze autokenner Rutger Middendorp. Als je 't hem vraagt, zijn dit de beste elektrische auto's om nu te overwegen.

De beste allrounders: Tesla Model 3 en Y

Tesla heeft er de afgelopen jaren veel concurrenten bij gekregen. Toch blijft de voorsprong van de Amerikanen duidelijk merkbaar als je kijkt naar het totaalplaatje. Rutger deed duurtests met zowel de Model 3 als met de Model Y. Daarbij reed hij voor langere tijd in de auto's van Tesla, en vooral ook langere stukken. Zo kon hij het rijbereik beter beoordelen, maar ook alle andere functies van de auto – de kwaliteit van het interieur en de boordcomputer bijvoorbeeld. Zijn oordeel is helder: de twee kleinere Tesla's zijn euro voor euro gewoon de beste elektrische auto's die je momenteel kan kopen.

Neem de Tesla Model Y, vanaf een kleine 47.000 euro. Een hoop geld, maar nergens krijg je daar meer voor dan bij Tesla. De MG Marvel R is bijvoorbeeld 500 euro goedkoper, maar heeft minder actieradius en laadt 30 procent minder snel. De Skoda Enyaq iV 60: bijna 700 euro duurder, minder actieradius, 24 procent minder snel laden. De Nissan Ariya: bijna 3000 euro duurder, minder actieradius, 26 procent langzamer laden.

Nabijere concurrenten, zoals de Volvo XC40 Recharge en de Hyundai Ioniq 5, kunnen zich beter meten – de Ioniq 5 kan zelfs veel sneller laden dan de Tesla's, bij een geschikte lader tenminste. En dat laden blijft voorlopig de troef van Tesla. Overal in Europa heeft Tesla eigen Superchargers staan, ook waar aan normale autoladers een gebrek is. Het zijn er altijd voldoende, en de navigatie weet precies waar ze staan. Dat neemt elke vorm van laadstress volledig weg. Korte routes, lange routes, vaker of zo weinig mogelijk stoppen: geef het aan en Tesla houdt er rekening mee.

Bovenop die Supercharger-troef zijn de Tesla's ook gewoon fijne, praktische auto's om in te rijden. Goede en complete infotainmentsystemen – helaas wel zonder Apple CarPlay en Android Auto. De routeplanner is uitstekend, de speakers klinken goed en de rijhulpsystemen zijn zo uitgebreid als je maar wil, hoewel sommige nog in bèta zijn. Het interieur en de bouwkwaliteit van de Tesla's vinden wij inmiddels prima. Het blinkt niet uit, maar de spookverhalen over krakende, uit elkaar vallende auto's behoren tot het verleden.

De Model Y blinkt daarnaast uit in laadruimte: een forse voorbak, een nog grotere achterbak. In weinig concurrenten kan je meer liter kwijt, de Model Y zit tegen de 1000 liter. Bij de Model 3 zit dat uiteraard op veel minder: de kleine sedan biedt 561 liter. Wel is die Model 3 er al vanaf een kleine 42.000 euro, en rijdt die wat sportiever. Qua bagage- en zitruimte wint de Model Y natuurlijk. Hoe dan ook heb je aan beide modellen een hele prettige, complete, betrouwbare auto.

De auto voor de liefhebber: BMW i4

De Tesla's hierboven spreken vooral de ratio aan. Prijs-kwaliteitverhouding, waar voor je geld, de meest verstandige keuze. Maar wat nou als je meer wil, wat als je verliefd wil worden op je auto? Dan komen wij uit bij de BMW i4 – ja, wij zijn ook verbaasd. Want een BMW is toch vaak een beetje een statussymbool, technisch indrukwekkende patserbakken, maar toch patserbakken.

De i4 wist ons echter rap te overtuigen. Op papier zit het goed: een bereik van 590 kilometer, snelladen met 200 kW en van 0 naar 100 in 5,7 seconden. De vanafprijs van 60.630 euro zit rond die van de beter uitgeruste Tesla Model Y, maar het interieur van de i4 is stukken fraaier.

En zo gaat het verder, van het gevoel van de deurgrepen, tot de knoppen op het stuur. De parkeerhulp is behulpzamer dan alle anderen en ook de rijhulp is slimmer. Die waarschuwt alleen voor rood licht als je er te hard op af rijdt, en past de cruise control aan op de maximumsnelheid. En het geprojecteerde heads-up-display in de voorruit toont altijd alleen wat je moet weten: de snelheid of route-informatie.

De i4 rijdt ook nog eens heerlijk, alsof het niks is. Soepel optrekken, prettig remmen, als een achtbaankarretje door de bocht. Het is de optelsom van details die maakt alsof je in de i4 steeds op je wenken bediend wordt. Elke andere elektrische auto voelt daarna toch een tikkie minderwaardig. Zijn er dan geen nadelen? Jawel hoor: matige zitruimte achter, geen enorme laadruimte. En het uiterlijk blijft erg BMW, dat moe je maar net liggen. Maar is dat zo en heb je die 60.000 euro ervoor over, krijg je van de BMW i4 geen spijt.

Beste tweedehands opties: Peugeot e-208 en Opel Corsa-e

Een elektrische auto hoeft niet peperduur te zijn. Wij zijn gecharmeerd van de elektrische hatchbacks van Peugeot en Opel: dezelfde motor, dezelfde accu, dezelfde actieradius van 275 kilometer. Recente tweedehands modellen zijn al te vinden voor tussen de 23.000 en 30.000 euro. Daarbij is de Opel Corsa-e vaak wat goedkoper, omdat de e-208 mede door een wat fraaier uiterlijk en betere standaarduitrusting een hogere nieuwprijs had.

Dit zijn vooral fijne auto's voor woon-werkverkeer. Ze rijden lekker rap – 0-100 in 8,1 seconden. Geen enorme laadruimte en de zitruimte is vooral geschikt voor kinderen, maar je rijdt stil en comfortabel. Vaak zijn de auto's ook goed uitgerust met opties als adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, parkeersensoren- en camera's en ander comfort.

Met deze kleine auto's kan je echter ook best op vakantie, al sta je dan dus wat regelmatiger bij de laadpaal. Niet per se lang: met 101kW snelladen ben je met een half uurtje alweer op een actieradius 220 kilometer. In de praktijk stop je dan zo'n 10 keer tijdens een ritje van Utrecht naar Barcelona – al is regelmatig pauzeren sowieso aan te raden tijdens zo'n lange rit.

Kijk bij Bright Stuff voor meer producten die we aanraden.