©Unsplash

Spotify blij met strengere regels voor Apple: 'Eind maken aan beperken concurrentie'

Spotify blij met strengere regels voor Apple: 'Eind maken aan beperken concurrentie'

06-09-2023 17:25 Laatste update: 18:38

Apple valt met zijn App Store sinds woensdag als een zogeheten poortwachter onder de strengere EU-wet Digital Markets Act (DMA). Muziekdienst Spotify strijdt al jaren tegen Apple en hoopt dat de iPhone-maker door de DMA in zijn App Store 'een eind maakt aan concurrentiebeperkende praktijken'.

Spotify klaagt sinds 2019 bij Europese toezichthouders dat Apple app-ontwikkelaars in zijn App Store dwingt zijn betalingssystemen te gebruiken. Apple rekent een commissie tot 30 procent. Dat Apple nu door de Europese Commissie is aangewezen als een poortwachter en met de App Store onder de strengere DMA-regels valt, ziet Spotify dan ook als goed nieuws. "Veel te lang heeft Apple zijn monopolie op de appmarkt gebruikt om de prijzen op oneerlijke wijze op te drijven, concurrenten te schaden en de keuze van de Europese consument te beperken", zegt Olivia Regnier, hoofd Europese overheidszaken bij Spotify, in een verklaring aan Bright.

"Apple zal nu een einde moeten maken aan zijn flagrante concurrentiebeperkende praktijken in de EU, moeten stoppen met het dwingen van ontwikkelaars om de oneerlijke en discriminerende kosten in de App Store te betalen, en ontwikkelaars in staat moeten stellen rechtstreeks met klanten te communiceren over nieuwe deals en aanbiedingen", aldus Regnier. Ze verwacht dat Apple de verplichtingen zal proberen te omzeilen. "Maar consumenten en ontwikkelaars in de EU rekenen erop dat de Commissie de DMA effectief zal handhaven."

Spotify is zelf de marktleider op het gebied van muziekstreamingdiensten. Volgens critici heeft het Zweedse bedrijf daarom geen hulp van toezichthouders nodig. Spotify-topman Daniel Ek heeft eerder gezegd dat zijn bedrijf 'ondanks de omgeving' succesvol is.

Apple zei woensdag in een reactie op de bekendmaking door de Europese Commissie dat het bezorgd blijft over de privacy- en veiligheidsrisico's die er aan de DMA zouden kleven. "Onze focus ligt op hoe we de gevolgen kunnen verzachten en de beste producten en diensten aan onze Europese klanten kunnen blijven leveren", aldus Apple.

App Store-regels

Apple deed vorig jaar al water bij de wijn door sommige App Store-regels te versoepelen. Zo mogen bepaalde apps wel een aanmeldknop op hun inlogscherm zetten, die verwijst naar hun eigen site. In enkele landen voerde Apple nog meer wijzigingen in de appwinkel door. Dat gebeurde ook in Nederland. Na ingrijpen van de Autoriteit Consument & Markt kunnen datingapps in ons land meerdere betaalsystemen gebruiken.

Spotify klaagde eerder ook over Google en diens Play Store-beleid, maar vorig jaar gingen Spotify en Google een samenwerking aan. Android-gebruikers hebben de keuze om te betalen met het betaalsysteem van Google of van Spotify.

Sideloaden apps toestaan

De DMA is onder andere bedoeld om consumenten te beschermen en te zorgen voor meer concurrentie. Naast Apple vallen ook Amazon, Google-moederbedrijf Alphabet, Meta, Microsoft en TikTok-moederbedrijf ByteDance onder de poortwachters, maakte de Europese Commissie woensdag bekend. In totaal 22 'kernplatformdiensten' die door deze zes techreuzen worden aangeboden vallen onder de DMA. De bedrijven hebben zes maanden om volledig aan de regels te voldoen.

Apple zou volgens de DMA ook sideloading moeten toestaan: het installeren van apps buiten de App Store om, wat bij Android ook kan. Apple is fel tegenstander van het sideloaden van apps, onder meer vanwege zorgen over malware en phishing.

Lees ook: Nog geen extra EU-eisen voor Gmail, iMessage, Bing en Edge