©Meta

VR-bril Meta niet te testen voor media in Nederland: bang voor negatieve reviews?

VR-bril Meta niet te testen voor media in Nederland: bang voor negatieve reviews?

28-09-2023 14:22

Facebook-moederbedrijf Meta weigert in Nederland om review-exemplaren beschikbaar te stellen van zijn nieuwe mixed reality-bril Meta Quest 3. Dat terwijl de headset wel voor iedereen te koop is. En dat stoort Bright-presentator Bram van Dijk mateloos.

Als techjournalist raak je er snel aan gewend: alle nieuwe producten heb jij als eerste in je hand. Het is een van de leukste dingen van de job. Soms nog voordat de gadget goed en wel gepresenteerd is, heb jij 'm al uitvoerig getest. Als Nederlandse journalist sta je niet altijd op de eerste plek. Dan moet je even wachten, dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Maar een product helemaal niet kunnen testen omdat er moedwillig geen exemplaren beschikbaar worden gesteld, is heel bijzonder.

Het overkomt ons, Nederlandse techjournalisten, op dit moment. Meta presenteerde woensdag de mixed reality-bril Quest 3. Een belangrijk product voor het bedrijf, het draag de naam van het bedrijf én moet laten zien waar Meta met de metaverse en mixed reality heen wil. De Meta Quest 3 is een nieuwe, enigszins betaalbare VR-bril. Het is de opvolger van de populairste VR-bril ooit, de Quest 2. Voor 550 euro heb je een lichtere en dunnere bril, met mooiere en een meer subtiele controller. Die wil je testen.

Geen test-exemplaren

Meta laat via het pr-bureau weten in Nederland geen units beschikbaar te stellen. Nu niet en misschien helemaal nooit niet. Als consument kan je de bril wel nu kopen, dan wordt-ie op 10 oktober voor je deur afgezet. Hoe kan het dat een bedrijf met 30 miljard omzet per kwartaal niet een paar vr-brillen beschikbaar kan stellen aan de media? Ik denk dan meteen: ze hebben er geen vertrouwen in, ze durven het niet, ze zijn bang voor negatieve feedback, ze zijn de vr-tak aan het afschalen.

De werkelijkheid is vast minder spannend, maar mij niet bekend. In reactie op meerdere mails met vragen van Bright weigert het bedrijf inzicht te geven in de achterliggende reden. Het laat via het tussenliggende pr-bedrijf weten dat er "vanuit Meta zeker veel vertrouwen is in de toekomst van VR in Nederland". Zo is Meta een "actieve sponsor van vele VR communities en evenementen, zoals de Immersive Tech Week die eind november weer gepland staat". De kans is dus groot dat op dat evenement wel veel Quest 3-brillen te vinden zijn.

Volgens het pr-contact "staat het feit dat er op dit moment geen review units beschikbaar zijn voor de Quest 3 in Nederland los van de toekomst van VR in Nederland en Meta's vertrouwen hierin". Meta zegt hier dus mee: als je het wil proberen, dan koop je er maar lekker een.

Patroon?

Het is niet voor het eerst dat Meta dit flikt. Bij de Meta Quest Pro, de high end vr-bril van Meta die vorig jaar presenteerde, was het hetzelfde verhaal. Deze bril was ook te koop in Nederland, maar niet beschikbaar voor journalisten. Daar kon ik nog wel meer begrip voor opbrengen, aangezien deze dure bril (1200 euro) zich meer op de zakelijke markt richt.

Dat het nu de Quest 3 niet beschikbaar stelt, is echt belachelijk. Voor ons niet goed om de markt in de gaten te kunnen houden, voor jou jammer omdat je boeiende content mist. We wachten nu wel tot we de Apple Vision Pro kunnen testen. Uitvoerig en lekker lang.

Bram van Dijk