Je auto als thuisbatterij: wordt je Polestar straks een energiecentrale?

Je auto als thuisbatterij: wordt je Polestar straks een energiecentrale?

13 november om 12:03

Vorige week liet Polestar in Californië een reeks nieuwe auto’s zien die de aandacht trokken, maar spannender is de intentie om stroom terug te gaan leveren naar het net.

Polestar heeft zich aangesloten bij een groot project om energie naar het net terug te leveren. Waarom zou jou dat moeten boeien? Het zal je niet ontgaan zijn dat ons energienetwerk grote moeite heeft om vraag en aanbod bij elkaar te krijgen. Er worden steeds meer windmolens en zonnepanelen geplaatst, maar die vereisen bij elkaar aanpassingen op het netwerk om ervoor te zorgen dat het stroomnet niet overbelast raakt als de zon fel schijnt en de wind hard waait. Soms klappen dus de zonnepanelen van mensen er uit omdat de spanning in de straat te hoog wordt.

Twee aanpakken

Er zijn grofweg twee manieren om dat probleem aan te pakken: centraal of decentraal. Centraal betekent dat je het stroomnetwerk overal verzwaard, zodat de pieken opgevangen kunnen worden en dat je de beheerder van het netwerk verantwoordelijk maakt voor het opvangen van gaten en pieken in de energietoevoer. De decentrale oplossing betekent dat gebruikers meer energie gaan gebruiken als er veel van is, en minder of zelfs terugleveren als er weinig is. De enthousiaste tech-hobbyisten onder ons doen dat al.

Met een dynamisch contract kun je uitvogelen wanneer je de elektrische auto het best kunt opladen of de wasmachine aanzetten. Of als je echt fanatiek bent, kun je met thuisautomatisering een accu vullen of een vat heet water opwarmen als de energieprijs laag is of zelfs negatief. Als genoeg mensen dat doen, verdwijnen de grootste pieken en dalen en hoeft het netwerk minder verzwaard te worden. Als je elektrische auto als buffervat voor elektriciteit gebruikt kan worden, ben je als huishouden dus nog flexibeler om energie te leveren en te vragen. Dagje thuiswerken terwijl de stroom duur is, trek de auto leeg en laadt hem ’s nachts weer op als dat goedkoop kan.

Samenwerking

Polestar werkt samen met een Zweedse en Amerikaanse club om te kijken of hun auto’s een slim coöperatief energienetwerk kunnen vormen. In de woorden van Polestar: “De Polestar 3 kan met de bidirectionele oplaadtechnologie niet alleen zijn eigen accu opladen, maar ook energie terugleveren aan bijvoorbeeld woningen of het elektriciteitsnet. Om de V2G-integratie te helpen beheren, ontwikkelt Polestar een virtuele energiecentrale (VPP) die alle deelnemende en op het elektriciteitnet aangesloten exemplaren van de Polestar 3 met elkaar verbindt. De cloudgebaseerde VPP berekent de collectieve capaciteit van de aangesloten batterijen en initieert het laden of ontladen op basis van de vraag in het elektriciteitsnet en de optimalisatie van de levensduur van de batterij. Met deze technologie kunnen autobezitters zowel bijdragen aan de energietransitie als geld verdienen met hun elektrische auto terwijl deze geparkeerd staat. De eigenaar koppelt zijn EV eenvoudig aan op het netwerk en de slimme oplaadtechnologie doet samen met de VPP de rest: het optimaliseren van het batterijgebruik voor elektrisch rijden en het ondersteunen van het elektriciteitsnet.”

Voordelen

Omdat auto’s 90% van de tijd stilstaan, is er een flinke potentie om geld te verdienen aan je auto. Hij handelt volautomatisch in stroom door op goedkope momenten in te kopen en op dure momenten weer te verkopen. Polestar belooft daarbij dat ze de gezondheid van de accu meenemen in het gebruik en uiteraard kun je plannen wanneer je wilt gaan rijden en geen stroom wilt verkopen.

In de jaren ’90 waren er al projecten waarin 'vehicle-to-grid' uitgeprobeerd werd, maar de laatste jaren wordt de noodzaak groter. Het is dus mooi om te zien dat Polestar ook instapt, maar laten we hopen dat de financiële prikkel er voor zorgt dat een project als dit ook daadwerkelijk in productie komt en in gebruik wordt genomen.