Van Crompouce tot de stemwijzer: dit Googelde Nederland in 2023
Google heeft de meest opvallende Nederlandse zoekopdrachten van 2023 bekendgemaakt. Het is niet zozeer de meest gezochte term, maar het gaat hier om woorden die dit jaar significant vaker zijn ingevoerd in de zoekmachine vergeleken met vorig jaar.
De grote winnaar van dit jaar was de stemwijzer. De techreus stelt dat Nederlanders "massaal gebruikmaken van Google", in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van afgelopen maand. Stemwijzer, het hulpmiddel voor het bepalen van de politieke voorkeur, was acht dagen voor de verkiezingen populair. Dit wijst erop dat veel kiezers waarschijnlijk pas in de laatste week van de verkiezingscampagne hun politieke voorkeur hebben bepaald. Opvallend is dat PVV niet in de top tien voorkomt, ondanks de grote zetelwinst van de partij. NSC en BBB wonnen ook, en waren volgens Google wel trending.
ChatGPT komt op de tweede plek: het bestaat pas net een jaar, maar afgelopen maanden was de AI zo toonaangevend dat het voor een podiumplaats heeft gezorgd. Naast de serieuzere onderwerpen vinden we ook een lekkernij terug in de lijst; de crompouce. De patisserie-hit is geëindigd op plek acht in de top tien. De kruising tussen een croissant en een tompouce is onlangs populair geworden op social media en bereikt daarmee het landelijke nieuws.
Top 10 trending actualiteiten in Nederland:
1. Stemwijzer
2. ChatGPT
3. WK vrouwenvoetbal
4. Oorlog Israël en Gaza
5. Giro555
6. BBB
7. Verkiezingen
8. Crompouce
9. NSC
10. Kabinet gevallen
Beroemdheden
Nederland zocht massaal naar overleden bekendheden zoals Matthew Perry en Tina Turner. Opmerkelijk is nummer 1 in Nederland: Rob de Nijs. Veel mensen waren vooral op zoek naar antwoorden op de vraag of en wanneer hij overleden is. Alleen is dat niet het geval: de bekende zanger leeft nog, maar is wel gestopt met optreden. Omdat hij lijdt aan de ziekte van Parkinson, hield De Nijs een afscheidstournee, waarvan het allerlaatste optreden eind vorig jaar gehouden werd. Een tv-registratie werd in augustus herhaald, mogelijk komt daar de piek in zoekopdrachten naar de zanger vandaan.
Film en tv
Barbenheimer was de zoektrend van het jaar. Oppenheimer, de bioscoopfilm over een scheikundige die de atoombom heeft bedacht, pakt de eerste plek. Gevolgd door een van de bekendste poppen ter wereld: Barbie.
Wil je alle zoektrends zien van Google? Year in Search 2023 is nu te zien via deze link.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.