©Fisker

Eigenaren van deze elektrische auto melden al maanden uitvalsproblemen

Eigenaren van deze elektrische auto melden al maanden uitvalsproblemen

11 februari om 13:00

Fisker Ocean kampt enige tijd met diverse problemen, is op te maken uit interne documenten. Automobilisten rapporteren onder andere remproblemen, sensoren die soms haperen, stroom die plots lijkt weg te vallen en motorkappen die spontaan openen. Daarbovenop komen ook nog klachten over de klantenservice van het bedrijf.

Het opmerkelijke is dat de problemen niet alleen bij klanten voorkomen, maar ook bij de hooggeplaatsten binnen Fisker, zo schrijft TechCrunch. Wendy Greuel zou hebben meegemaakt dat haar SUV Fisker Ocean op de openbare weg zijn energie verloor. Het bedrijf bevestigde dit ook en gaf aan dat het probleem met haar auto was opgelost. Interne documenten beschrijven echter nog een geval bij een medewerker: de chief financial officer ervaarde ook zoiets toen ze eropuit ging met de auto. Dit zou echter met een datalogger te maken hebben die niet in de commerciële variant zit.

Uitvalsverschijnselen

Daar wordt nu echter aan getwijfeld, want in een paar maanden tijd zijn er al meer dan 100 van dit soort power-down-momenten geweest en ook gerapporteerd, blijkt uit interne documenten. Volgens Fisker komt het weinig voor en is voor bijna elk geval een oplossing gevonden. Het is echter niet alleen dit probleem met de bolide: nog eens 200 documenten verder blijkt dat klanten ook problemen hebben met weigerende autosleutels die ze zelfs opsluit in de auto, sensoren die niet merken dat de bestuurder aanwezig is en het wegvallen van remkracht. Daar komt ook nog bij dat de motorkap soms ineens opent, juist als je op hoge snelheid rijdt.

Als je op hoge snelheid op de snelweg rijdt en de 12-volt-batterijen stoppen ermee, dan betekent het dat de auto helemaal uitgaat. Mogelijk zorgen de sensoren voor het beheersen van de auto ervoor dat de batterij achteruit holt, of een probleem met de waterpomp. Er zou voor de bovenstaande problemen volgende week een update komen (Version 2.0). Het doet de vraag rijzen of de auto te snel op de markt is gebracht, zeker omdat hij al was uitgesteld omdat er problemen moesten worden gefikst. Het bedrijf zou ook niet heel blij zijn met de verkoopprestaties van de Tesla Y-concurrent. 

Problemen met Fisker Ocean

Medewerkers zouden echter al vroeg na release hebben gemerkt dat die verdwijnende elektriciteit waarbij de auto zelfs uitvalt problematisch waren. En dat hier dus ook een verscheidenheid aan oorzaken aan gelinkt is. Bovendien laten klanten ook weten echt bang te zijn in hun auto en dat is begrijpelijk, wanneer je niet zeker weet wat je aan de vierwieler hebt. Uit de documenten blijkt dat er is geschreven: “Klant is erg bang”, en weer ergens anders door een klant zelf: “Ik had wel dood kunnen zijn.”

Fisker laat in een officiële reactie weten: “Er zijn extreem zeldzame voorvallen van vermogensverlies halverwege de aandrijving gemeld. Dit is te wijten aan overgevoelige functionele veiligheidssystemen, en in deze gevallen hebben over-the-air software-updates bijna alle problemen opgelost. Een klein aantal gevallen is te wijten aan hardwarefouten die een 'veilige toestand' correct activeren, en deze zijn van geval tot geval onderzocht en opgelost.” Ook zouden er klachten over de klantenservice binnenkomen en daar wordt ook door het bedrijf naar gekeken. Fisker Ocean is sinds oktober 2023 verkrijgbaar in Nederland voor een prijs van 64.000 euro.

Lees meer over elektrische auto's en lees onze nieuwsbrief.