©BYD

Prijzenoorlog EV's bereikt Europa: dit automerk verwacht een spectaculaire groei

Prijzenoorlog EV's bereikt Europa: dit automerk verwacht een spectaculaire groei

12 maart - 21:14 Laatste update: 22:25

De Chinese automaker BYD is van plan om zijn marktaandeel in Europa te vervijfvoudigen tegen 2025. De BYD-topman in Europa, Michael Shu, verwacht een spectaculaire groei, maar het Chinese automerk kampt tegelijkertijd nog met logistieke problemen.

BYD is 'nog maar net begonnen' in Europa, vertelde Shu tijdens een interview met Automotive News. Tegen het einde van volgend jaar moet het marktaandeel in het EV-segment in Europa al 5 procent bedragen, zegt hij. In 2023 was dat nog 1,1 procent, volgens cijfers van DataForce. BYD verkocht vorig jaar 15.644 elektrische auto's in Europa. In het laatste kwartaal van 2023 haalde het Chinese merk wereldwijd concurrent Tesla in wat betreft de verkoop van EV's.

Productie in Europese fabriek

Het bedrijf wil niet stoppen bij vijf procent. Vanaf 2026 wil BYD ook auto's produceren in Hongarije. De productie van BYD-voertuigen op Europese bodem moet er volgens Shu voor zorgen dat Europeanen het merk meer gaan vertrouwen. In Hongarije zullen jaarlijks 150.000 auto’s van de lopende band rollen. Op lange termijn moet die capaciteit verdubbeld worden. 

"Als we auto's in Europa bouwen, staan we dichter bij de klanten, bieden we snellere leveringen en zullen mensen ons meer vertrouwen. Ons doel is om een Europees bedrijf te worden en niet een Chinees bedrijf dat zaken doet in Europa. Het zal Europa voor Europa zijn", zegt Shu.

Goedkope EV's

BYD wil de komende jaren ook goedkopere EV's in Europa introduceren. In China kwam het merk onlangs al met een EV van omgerekend 9000 euro. Zulke lage prijzen hoeven we in Europa niet te verwachten, maar de komst van een elektrische BYD van 20.000 euro lijkt wel een kwestie van tijd. In Nederland verkoopt BYD al meerdere EV-modellen, waaronder de hatchback Dolphin, die er is vanaf 29.990 euro. 

Importtarrieven?

Hoewel Shu optimistisch is dat BYD zal blijven groeien, is het nog maar de vraag of Europa geen actie gaat ondernemen tegen Chinese automakers. Volgens de Europese Commissie 'dumpen' bedrijven goedkope EV’s in Europa, mede mogelijk doordat de Chinese overheid de productie van EV’s subsidieert. 

Het is sinds begin maart verplicht in de EU om personenwagens uit China te registreren. Alle voertuigen die nu geregistreerd worden, kunnen in de toekomst onderworpen worden aan importtarieven. De EU onderzoekt of dat nodig is. Het onderzoek loopt in november af. Het is echter mogelijk dat er in juli al tijdelijke heffingen worden ingevoerd. 

BYD kampt met problemen

Ondanks de grote ambities kampt BYD momenteel nog met allerlei logistieke problemen. Zo zijn er klachten over de BYD-auto’s van Chinese makelij die naar Europa worden verscheept, meldt The Wall Street Journal.

De EV’s uit China zouden bij aankomst op hun bestemming meteen meerdere reparaties nodig hebben, als gevolg van krassen en schimmel. Een deel van de BYD-auto's lijkt niet de juiste behandeling te hebben gekregen om de schimmel te verwijderen. En in Thailand, waar BYD ook actief is, zijn er klachten over afbladderen van verf en plastic.

Een BYD-manager zegt tegen The Wall Street Journal dat de problemen overeenkomen met 'naar een goed restaurant gaan en ontdekken dat het bord kapot is'. Naar schatting staan er sinds eind vorig jaar zo’n 10.000 BYD-auto’s in Europese magazijnen te wachten op de verkoop.

Lees meer over elektrisch rijden en blijf op de hoogte met onze nieuwe app.