©Unsplash

Aankoop webshop retour sturen: steeds vaker betaal je zelf de verzendkosten

Aankoop webshop retour sturen: steeds vaker betaal je zelf de verzendkosten

26 maart om 12:00

Hoewel je bij elke online aankoop het product mag retourneren, moet je wel steeds vaker zelf de verzendkosten betalen.

Inmiddels betalen consumenten voor 41 procent van de retourzendingen zelf de verzendkosten, blijkt uit cijfers van Sendcloud. Daarvoor is naar de data van meer dan 25.000 webwinkels in Europa gekeken.

Dat aantal stijgt snel, want in het eerste kwartaal van 2023 moest je nog voor 31 procent van de retourzendingen zelf betalen. Volgens Sendcloud kosten retourzendingen gemiddeld 6,68 euro.

Recht als consument

In Nederland heb je als consument het recht om je online aankopen zonder reden binnen 14 dagen na ontvangst retour te sturen. Webwinkels moeten daar duidelijk over communiceren, maar zijn niet verplicht om de verzendkosten te betalen.

Webwinkels besluiten steeds vaker om deze kosten aan de consument over te laten, omdat er te makkelijk wordt besteld en geretourneerd. Bijvoorbeeld door standaard meerdere maten van een kledingstuk te bestellen. Dat zorgt voor hoge kosten, logistieke problemen en een impact op het milieu.

Lees meer over webshops, of blijf op de hooge via de Bright Nieuwsbrief