Ziggo op poleposition voor F1-rechten na hoger bod dan Viaplay

©Viaplay

Ziggo op poleposition voor F1-rechten na hoger bod dan Viaplay
30 maart om 23:51
Laatste update: 31 maart om 12:13

Ziggo lijkt de winnaar te worden van de biedingsstrijd rond de Nederlandse uitzendrechten van de Formule 1. De provider zou een hoger bedrag hebben geboden dan Viaplay en andere partijen.

Ziggo staat op poleposition om de Formule 1-uitzendrechten binnen te halen. De provider heeft meer geboden dan partijen als Viaplay, Canal+ en RTL. Dat meldt GPBlog op basis van een 'betrouwbare bron'. Hoeveel Ziggo heeft geboden voor de F1-rechten vanaf 2025, is niet duidelijk. Viaplay betaalde naar verluidt zo’n 30 miljoen per jaar.

De officiële bekendmaking laat nog op zich wachten, maar zal volgens GPBlog 'snel' volgen. De Formula One Group (FOM) moet dit naar buiten brengen. Voor 2022 zond Ziggo de Formule 1 jarenlang uit op Ziggo Sport en dat lijkt straks dus opnieuw te gaan gebeuren.

Toekomst Viaplay onzeker

Het verliezen van de Formule 1 zou voor Viaplay een grote klap betekenen. De streamingdienst biedt sinds 2022 in Nederland de Formule 1 aan en een groot deel van de Nederlandse abonnees nam een abonnement om de verrichtingen van Max Verstappen te kunnen kijken.

De Nederlandse baas van Viaplay zei onlangs ook bij het kwijtraken van de F1-rechten nog toekomst voor de streamingdienst in Nederland te zien. Viaplay heeft bijvoorbeeld ook nog de rechten voor de Engelse Premier League, de Duitse Bundesliga en PDC Darts.

Andere sportrechten verkopen

Mogelijk verkoopt het Zweedse bedrijf een deel van die Nederlandse sportrechten ook wel aan andere partijen. In Scandinavië heeft Viaplay vorige week ook al een sublicentie voor 38 Premier League-duels verkocht aan Amazon Prime Video. De streamingtak van Amazon zendt in Nederland momenteel nog bijna geen live-sport uit.

Lees meer over streaming en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.