©Pexels

Spotify wil prijzen wéér verhogen en werkt aan een nieuw basic-abonnement

Spotify wil prijzen wéér verhogen en werkt aan een nieuw basic-abonnement

3 april - 20:31 Laatste update: 20:42

Spotify is van plan om in meerdere grote landen opnieuw zijn abonnementsprijzen te verhogen. Daarnaast wil de streamingdienst binnenkort met een nieuw abonnement komen. 

Spotify wil zijn abonnementsprijzen in meerdere 'belangrijke markten’ voor de tweede keer in een jaar tijd verhogen. De prijsverhoging moet de streamingdienst uiteindelijk uit de rode cijfers krijgen. Dat meldt Bloomberg op basis van bronnen die bekend zijn met de plannen. 

De prijsverhoging van 1 of 2 dollar extra per maand zou eind april worden aangekondigd in de eerste vijf landen, waaronder Groot-Brittannië, Australië en Pakistan. Later dit jaar zou ook een prijsverhoging volgen in de VS, de grootste markt voor Spotify.

Wanneer Nederland aan de beurt is, is nog niet bekend. Vorig jaar zomer verhoogde Spotify voor het eerst de prijzen van abonnementen in Nederland. Het Premium-abonnement voor één persoon kost sindsdien 1 euro meer: 11 euro per maand. Dat is hetzelfde maandbedrag als die van concurrent Apple Music.

Abonnement zonder luisterboeken

Spotify werkt ook aan de introductie van een nieuw abonnement waarin geen audiobooks zijn opgenomen. Dat basisniveau krijg volgens Bloomberg de prijs van het huidige Premium-abonnement, 11 euro per maand. Luisterboeken biedt de streamingdienst in Nederland momenteel nog niet aan. Het ligt voor de hand dat het nieuwe basic-abonnement in ons land pas na een prijsverhoging en de introductie van de luisterboekfunctie zal verschijnen.

In meerdere landen kunnen Spotify Premium-abonnees maximaal 15 uur per maand luisteren naar audioboeken. Alleen als ze langer willen luisteren, moeten ze extra betalen per luisterboek. Bij het nieuwe basisabonnement moet je straks dus altijd per luisterboek betalen.

Volgens geruchten werkt Spotify ook aan een duurder Supremium-abonnement, met onder meer de langverwachte toegang tot betere audiokwaliteit. Maar wanneer dit wordt aangeboden, blijft volgens Bloomberg nog altijd onduidelijk.

Nodig om winst te maken

Spotify leed sinds de beursgang in 2018 tot nu toe elk jaar verlies. Zo’n 70 procent van de omzet van het bedrijf gaat naar het betalen van royalty's aan de muziekindustrie. Eerdere prijsverhogingen hebben bij Spotify niet tot een groot verlies van abonnees geleid, waardoor het Zweedse bedrijf denkt dat de prijzen verder omhoog kunnen. Zo hoopt de muziekdienst uiteindelijk wel structureel winst te kunnen maken.

Lees meer nieuws over Spotify en mis niets met onze nieuwsbrief.