©Unsplash

Deze fabrikant wil je reclames laten zien als je TV van HDMI-kanaal wisselt

Deze fabrikant wil je reclames laten zien als je TV van HDMI-kanaal wisselt

5 april - 21:54

Je ontkomt er tegenwoordig bijna niet meer aan: reclame. Of je nou kijkt, surft of zelfs gamet, overal krijg je op een of andere manier wel advertenties in je gezicht geduwd. Eén fabrikant wil er nog een schepje bovenop doen door je reclames te tonen wanneer je van HDMI-kanaal wisselt.

Het gaat om de Amerikaanse fabrikant Roku, die zijn software voor smart-tv's en mediaspelers wil uitrusten met technologie die advertenties toont in het HDMI-inputscherm. Dat blijkt uit een nieuwe patentaanvraag van het bedrijf, dat werd ontdekt door techjournalist Janko Roettgers.

De technologie van Roku ziet wanneer een HDMI-input langere tijd niet actief is. Dat doet het door bijvoorbeeld te kijken naar lange pauzes in het uitsturen van geluid of beeld. Door zogeheten automatic content recognition (ACR) te gebruiken, herkent de televisie wat je aan het kijken of spelen bent, zodat er relevante advertenties getoond kunnen worden.

Opdringen van reclames wekt woede 

Het is uiteraard nog de vraag is of Roku de technologie ook echt gaat inzetten. Toch is het patent een zoveelste teken van de tijd waarin bedrijven naar allerlei manieren zoeken om jou zo vaak mogelijk reclame te laten zien. Zo kregen Xbox-eigenaren in november vorig jaar nog Call of Duty: Modern Warfare 3-reclame zien bij het opstarten van hun console. Een zet die fabrikant Microsoft op felle kritiek kwam te staan.

Ook Amazon laat abonnees van zijn streamingdienst Prime Video in meerdere landen reclames zien tussen de films en series. Met een duurder abonnement kunnen ze wel reclamevrij kijken. Het leidde tot woede bij een Amerikaanse kijker, die Amazon aanklaagde vanwege de verplichte reclames. Nederlandse Prime Video-abonnees krijgen voorlopig nog geen reclames voorgeschoteld.  

Lees meer over streaming en abonneer je op onze nieuwsbrief.