©Lavoie

Elektrische step VanMoof komt binnenkort, ook in Nederland te koop

Elektrische step VanMoof komt binnenkort, ook in Nederland te koop

12 april - 14:55 Laatste update: 15:04

VanMoof komt binnenkort met zijn eerste elektrische step. Die komt ook in Nederland in de winkel, hoewel 'ie hier alleen op eigen terrein gebruikt mag worden. 'Kwestie van tijd', denkt de nieuwe Britse leiding van VanMoof.

We hebben al een goed beeld van de elektrische step van VanMoof. Dat is namelijk een doorontwikkelde versie van de step van Lavoie, het bedrijf dat het failliete VanMoof vorig jaar overnam. Lavoie valt weer onder McLaren Applied, en inmiddels is besloten dat de e-step van Lavoie prima in het aanbod van VanMoof past. De afgelopen maanden heeft VanMoof gewerkt aan het perfectioneren van de step, die straks werkt met de VanMoof-app en bijvoorbeeld dezelfde anti-diefstalfuncties heeft.

Meest opvallende aan de step zijn het fraaie ontwerp en het vouwmechanisme: de step klapt namelijk in drieën. De meeste andere elektrische steps vouwen dubbel, zodat je alsnog een vrij lang geheel overhoudt. De step van VanMoof wordt veel compacter en dat is handiger, bijvoorbeeld voor in het openbaar vervoer. Goedkoop is 'ie trouwens niet: bij Lavoie begint die step bij 1990 euro.

VanMoof heeft de afgelopen maanden gebruikt om dat vouw-mechanisme tot het uiterste te testen, zegt de nieuwe VanMoof co-ceo Eliott Wertheimer, oprichter van Lavoie, in de Bright Podcast en Bright op Banden. "We zijn er erg enthousiast over, want van het ontwerp tot de technologie tot de extra functies: we denken dat we er nu zijn. We zitten in de laatste stappen van het als een gek testen", aldus Wertheimer.

Ook in Nederland: 'wetgeving verandert wel'

De step komt er al snel aan. "Ik kan geen exacte datum geven, dat mag ik niet, maar hij komt heel snel en we zijn er erg enthousiast over. Het wordt echt onderdeel van het VanMoof-ecosysteem."

Op de vraag of we naar het buitenland moeten om een VanMoof-step te kopen, is Wertheimer duidelijk. "Nou, je mag in Nederland en het Verenigd Koninkrijk elektrische steppen gebruiken op privégebied. Het zijn geen verboden producten, je mag ze kopen. Dus als je het land hebt, mag je ervan genieten."

De VanMoof-step is straks dus ook in Nederland te koop, al mag je er officieel nog steeds niet de weg mee op. Maar wel op eigen terrein dus, of bijvoorbeeld op een camping. VanMoof brengt de step ook direct naar Duitsland en Frankrijk, waar je wel gewoon legaal met elektrische steps mag rijden. En dat is hier slechts een kwestie van tijd, denkt Nick Fry, topman van VanMoof-eigenaar McLaren Applied.

"Het is duidelijk dat de houding van overheden omtrent vervoer verandert", aldus Fry over de elektrische step. "Jongeren zijn er dol op, ouderen ze haten. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze verboden, maar je hoeft maar naar Londen te gaan om te zien hoe graag mensen op elektrische steps rijden. Wat je de komende paar jaar zal zien, is dat de politiek de realiteit zal bijbenen. Als je een stad wil met minder vierwielers en je wil de uitstoot terugdringen, de herrie, en er een prettigere omgeving van maken, dan zul je mensen wel andere manieren van transport moeten laten gebruiken. We gaan het product dus verkopen, ook in landen waar je ze alleen op privégebied mag gebruiken."

Speed pedelec komt er nog steeds aan

Over het VanMoof-ecosystreem gesproken: de in 2021 onthulde speed pedelec VanMoof V wordt nog steeds ontwikkeld. "Het is een geweldig product. Ik heb de prototypes gezien", aldus Wertheimer. "En het is ook deel van het toekomstige ecosysteem waar we aan werken. Maar het heeft momenteel niet de prioriteit in onze pijplijn. We hebben andere producten die we eerst gaan lanceren. Maar het is wel iets waar nog steeds aan gewerkt wordt, dat hopelijk op de relatief korte termijn alsnog verschijnt."

Ook werkt VanMoof nu al een opvolger van de S5, al kan en wil het bedrijf daar nog niks over loslaten. Wel is duidelijk dat de aanpak is veranderd. Inmiddels zijn engineers al in de conceptfase betrokken bij nieuwe fietsen, vertelde Fry tegenover Bright. Dat moet ervoor zorgen dat knelpunten al vroeg worden gezien en vermeden of verholpen. Eerder zou VanMoof groots dromen, om eigenlijk pas iets te laat tegen zijn eigen technische limieten aan te lopen.

Wertheimer is als nieuwe co-ceo duidelijk de enthousiaste jonge hond. Fry stelt dat hij hem vooral kort moet houden, en benadrukt dat de betrouwbaarheid van nieuwe fietsen prioriteit heeft. Toch ziet de nieuwe leiding duidelijk toekomst in VanMoof. "We willen het nog beter laten herleven", zegt Wertheimer over het merk VanMoof. "Het is zo'n sterk merk, je kan met hetzelfde budget 100 keer zo'n merk opstarten en het niet redden."

Kijk het tweede seizoen van Bright op Banden en luister de bonus-aflevering van de Bright Podcast, met het hele interview met VanMoof.