©Bright

Duurtest BMW i5: nauwelijks nadelen, maar dat mag voor die prijs

Duurtest BMW i5: nauwelijks nadelen, maar dat mag voor die prijs

20 juni om 12:30

Onze autotester Rutger reed vier weken met de nieuwe elektrische BMW 5-serie. Deze week het afscheid. Met tranen en hoge verwachtingen voor wat komt.

Stap na de i5 in een andere auto en je merkt hoe goed de BMW is. Mijn eigen Kia Niro voelt indirect en lawaaierig, de Peugeot e-3008 mist het intuïtieve van het infotainmentsysteem en de rijhulpjes. Voor bijna elke auto geldt dat de BMW i5 voelt als een stapje hoger. Dat mag ook wel, want onze testauto kostte bijna een ton. Daar koop je én die Peugeot én die Kia voor en dan houd je geld over. Waarom zou je dan die BMW nemen?

Waarom BMW rijders geen knipperlicht gebruiken

Je loopt op de BMW i5 af. Een tikje op je pols laat weten dat de auto ontgrendeld is met je smartwatch en je kunt instappen en wegrijden. Het interieur is een smaakvolle combinatie van high tech en ouderwetse luxe en zodra de BMW in beweging komt voel je: over deze auto is gevochten door de ingenieurs. “Würde der Dämpfer auf schlechtem Untergrund nicht mit 0,3 Prozent mehr Rückprall besser funktionieren?” Zoiets. Ik weet het niet precies, ik was er niet bij, maar je voelt dat dingen doordacht zijn. Terwijl je bij sommige andere automerken soms denkt: hebben de ingenieurs en ontwerpers deze auto überhaupt zelf gereden? Het verklaart ook waarom BMW-rijders geen richting aangeven. Geloof het of niet, maar ik heb in mijn tijd met de i5 regelmatig gemerkt dat ik vergat het knipperlicht te gebruiken? Mijn verklaring: alles gaat zo soepel en moeiteloos, dat je er bijna vanuit gaat dat de BMW zelf wel richting aan zal geven.

Dat doet de BMW i5 niet, maar als ik nog even een schep complimenten over deze wagen heen mag gooien: de rijhulpsystemen zijn uitmuntend. Nul keer remde de auto als er niets aan de hand was, nul keer waarschuwde hij me voor iets dat niet gevaarlijk was, maar ondertussen remde hij wel voor een voorligger die op de rem stampte en hield hij me moeiteloos tussen de lijntjes. Geen gevecht met de auto, maar een dans tussen bestuurder en apparaat. Dat is zeldzaam, met name als het gaat om Driver Attention Alert: die zijn nogal overgevoelig in veel auto’s. De i5 leek me te vertrouwen en dat kon, want ik zat niet op mijn telefoon achter het stuur.

Te groot

Is dit dan de perfecte auto? Nee. Enerzijds omdat die niet bestaat, gezien elke auto een compromis is. Maar anderzijds heb je er ook teveel last van dat deze i5 gebouwd is op een platform waar ook de benzine 5-serie op staat. Open de motorkap, verwijder de klep en er zit een lachwekkend groot gapend gat. Meer dan 5 meter auto moet je dus rondrijden en parkeren, maar een groot gedeelte daarvan gaat verloren aan lucht die je meebeweegt. Geen frunk om je kabeltjes mee te nemen, maar slangetjes, buizen en airco-onderdelen. De achterbank is voor een auto van 5 meter aan de krappe kant. Je zult mij niet horen klagen als ik er moet zitten op een lange rit, maar ten opzichte van het formaat houdt het niet over. De prijs is ook aan de grote kant. Je moet minstens 77.000 euro meenemen en die van ons had voor 20K aan opties. Het voordeel van die prijs is dan ook dat niet iedereen er eentje aanschaft.

Verdriet en anticipatie

Ik ga de BMW missen. Het formaat zit mij niet echt in de weg dankzij een eigen oprit en de achterwielen die meesturen. De luxe en het fenomenale samenspel tussen de elektromotor en het onderstel ga ik in de meeste andere auto’s die ik rijd niet terugvinden. Ik hoop dan ook dat één van jullie de i5 Touring bestelt, dat die superhard in waarde daalt en dat ik hem dan over 5 jaar als tweedehandsje op kan pikken. Lukt dat?

Heb je vragen over de BMW i5, stel ze dan via onze socials.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.