Gamebeurs E3

De vijf game-trends op E3 2018

14 juni 2018 23:11

Veel vrouwen in hoofdrollen, Fortnite en nieuwe game-abonnementen. Jan Meijroos zet de trends van 's werelds grootste gamebeurs, de E3, op een rij.

1 Games-as-a-service

Games moeten ook maanden of zelfs jaren na aanschaf nog entertainment blijven bieden. Uitgevers proberen met dit model van 'game-as-a-service' gamers over een lange periode actief te houden. Ze blijven dan bijvoorbeeld kleine betalingen doen. Een goed voorbeeld hiervan is Rainbow Six: Siege, dat tijdens de Ubisoft-persconferentie op de E3 prominent een plek kreeg, terwijl de game al ruim 2,5 jaar geleden verscheen. Ubisoft ondersteunt de game nog steeds met talloze updates, gratis en betaalde content en toernooien. Het spel kent inmiddels 35 miljoen geregistreerde gebruikers.

De schaduwkant hiervan is dat uitgevers zo lang mogelijk blijven proberen geld te verdienen aan gamers. Daar is niets mis mee, zolang de basisgame - die 50 of 60 euro kost - maar goed genoeg blijft. Gelukkig lijkt de gamemarkt momenteel bekomen van de ophef over lootboxes, de digitale schatkistjes die spelers met echt geld kopen, maar waarvan de inhoud van tevoren niet duidelijk is. EA beloofde op de E3 dat zowel Battlefield V als Anthem alleen cosmetische ingrepen zullen krijgen. Ook zegt het bedrijf transparanter te zijn over de spelerspakketjes uit FIFA Ultimate Team (FUT) in FIFA 19.

Microsoft en Electronic Arts spraken ook over gamen via streamingdiensten. Je hebt dan geen grote spelcomputers en fysieke schijfjes meer nodig, alles gebeurt in de cloud. Sony heeft natuurlijk al de game-streamingdienst Playstation Now, maar nieuwe games komen daar voorlopig veel later voor beschikbaar. In de toekomst gaat het ernaar toe dat alle nieuwe en oude releases via een streamingdienst beschikbaar komen.

Er komen ook meer andere abonnementsvormen. Microsoft biedt met Game Pass al onbeperkte toegang tot meer dan 100 games en gaat dat met Fast Start nog maar soepeler maken. Games starten dan tot twee keer sneller op. EA kondigde op de E3 een concurrerend model aan: EA Origin Access Premier. Voor een vast bedrag per maand of per jaar krijgen alle pc-gamers standaard alle nieuwe pc-games ter beschikking, plus toegang tot honderden oudere games.

2 Fortnite laat zich gelden

Op de E3 werd de Fortnite-versie voor de Nintendo Switch aangekondigd. De Switch-game werd binnen 24 uur al 2 miljoen keer gedownload. Sony weigert echter crossplatform gameplay: Fortnite PS4-accounts werken niet op de Nintendo Switch. Die blokkade stuitte op veel kritiek van fans.

Nu de battle-royale-modus dankzij games als Fortnite is uitgegroeid tot het populairste multiplayer-genre van dit moment, volgen andere games het voorbeeld. Zo kondigde EA op de E3 aan dat ook Battlefield V een battle-royal-modus zal krijgen. Call of Duty; Black Ops 4 krijgt ook zo'n spelstand in plaats van een singleplayer-verhaal.

3 Hints op nieuwe Xbox en Playstation 5

Er werd al gehint op de opvolger van de Xbox One en de PlayStation 5, die mogelijk pas in 2020 op de markt komen. Microsoft-manager Phill Spencer gaf aan dat er gewerkt wordt aan nieuwe Xbox-spelcomputers. En dat Sony geen grote nieuwe games aankondigde, was ook een teken aan de wand. Bethesda was het meest duidelijk: de teaser van The Elder Scrolls VI was vooral bedoeld als voorzet naar Microsoft en Sony om snel met nieuwe spelcomputers te komen. Ook het door Bethesda aangekondigde Starfield zal waarschijnlijk een titel voor de volgende console-generatie worden.

4 Vrouwen in de hoofdrol

Steeds vaker krijgen vrouwen de hoofdrol in games. De emancipatie komt laat op gang, maar het is goed te zien dat in nieuwe games vrouwen zeer prominent aanwezig zijn. Dat is bijvoorbeeld het geval in Gears of War 5, Shadow of The Tomb Raider (Lara is niet langer een seksbom maar een bikkelharde killer), Battlefield V’s singleplayer en Assassin’s Creed: Odyssey. De innige kus tussen twee vrouwen in The Last of Us: Part Two maakte veel los en werd door de LGBT-gemeenschap met gejuich ontvangen.

5 Waar is VR?

Struikelde je in 2016 en 2017 nog over de virtualreality-games, nu was het opvallend rustig op VR-gebied. Sony zette als enige enkele nieuwe games voor PlayStation VR in het zonnetje. Zo is Tetris Effect echt heel leuk en From Software’s nieuwe VR-game Déraciné oogt erg sfeervol. Maar voor de rest lag de focus duidelijk op klassieke blockbusters. Ubisofts Transference, een beklemmende thriller, was vorig jaar nog een exclusieve VR-game, maar verschijnt daarnaast ‘gewoon’ voor PS4 en Xbox One.

Kortom: het gaat een stuk minder snel met de opmars van VR dan gehoopt. Zijn we er toch weer ingetuind.

Waarom ontwikkelt VR zich langzaam?

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Nintendo op E3: alle ballen op Super Smash Bros Ultimate