Apple past voorwaarden datingapps in Nederland weer aan na boetes
App Store-regels

Apple past voorwaarden datingapps in Nederland weer aan na boetes

31-03-2022 08:39 Laatste update: 09:25

Apple laat datingapps in Nederland linken naar een externe betaalmethode zonder dat zij daarvoor een geheel nieuwe app hoeven te bouwen. Het aantal waarschuwingen voor consumenten wordt daarbij teruggeschroefd. Of toezichthouder ACM en de datingapps tevreden zijn met de wijzigingen is nog niet bekend.

Apple heeft de nieuwe voorwaarden gepubliceerd die het zondagavond al naar de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft gestuurd. Dat deed Apple nadat de ACM tien weken lang dwangsommen van steeds 5 miljoen euro oplegde, omdat Apple niet aan de eisen van de ACM voldeed.

Datingapps hadden bij de ACM geklaagd over de betaalvoorwaarden van Apple. Betalingen voor digitale zaken binnen apps mogen alleen via het systeem van Apple verlopen, waarbij appmakers 30 procent van de inkomsten aan Apple moeten afstaan. De ACM noemde dat oneerlijk en verplichtte Apple om externe betaalmethoden toe te staan.

Eerdere wijzigingen onvoldoende

Apple deed begin februari al wijzigingen door externe betaalmethoden voor datingapps in Nederland toe te staan. Die wijzigingen waren volgens de ACM alsnog onredelijk. Appmakers moesten kiezen: of betalen via Apple, of via een externe optie. In het tweede geval moest een totaal nieuwe versie van de app worden gemaakt. Bovendien zouden gebruikers ten overvloede worden gewaarschuwd voor de gevaren van extern betalen. De commissie voor Apple daalde van 30 naar 27 procent, waarbij de administratieve last voor de appmaker is.

In de nieuwe voorwaarden vervalt de eis om een nieuwe app te bouwen: makers van datingapps mogen in Nederland in hun bestaande app een externe betaalmethode inbouwen. In de uitgebreide voorwaarden staat wel dat appmakers nog steeds moeten kiezen: óf de methode van Apple, óf een externe methode. Ook de 27 procent commissie blijft staan.

Reactie ACM volgt later

Apple belooft wijzigingen aan het waarschuwingsscherm dat bij externe betalingen getoond moet worden: dat zal anders verwoord worden en minder vaak worden getoond. De nieuwe verwoording klinkt dan: "Je staat op het punt de app te verlaten en naar een externe website te gaan. Je hebt geen transacties meer met Apple."

Het is nog niet bekend wat de ACM en de makers van datingapps van de nieuwe voorwaarden vinden. Op het eerste gezicht lijken ook de nieuwe regels niet volledig te stroken met de eisen van de ACM. Die wil dat appmakers tegelijk de betaalfunctie van Apple als externe functies kunnen aanbieden; Apple laat appmakers nu nadrukkelijk kiezen.

Apple-voorwaarden al jaren omstreden

Het verplichte betaalsysteem van Apple is al jaren omstreden. Veel appmakers vinden het bijvoorbeeld oneerlijk dat apps die fysieke goederen verkopen wel eigen betaalsystemen mogen gebruiken, zonder waarschuwingen en commissie aan Apple te betalen. Fortnite-maker Epic startte daarom een rechtszaak tegen Apple die het verloor. Spotify klaagde bij de Europese Commissie, met succes.