HBO Max en Viaplay winnen snel aan terrein in Nederland
Streamingstrijd

HBO Max en Viaplay winnen snel aan terrein in Nederland

18-05-2022 16:29 Laatste update: 16:47

De twee nieuwkomers onder de streamingdiensten, HBO Max en Viaplay, hebben na de eerste weken al een flinke positie veroverd op de Nederlandse streamingmarkt. Acht procent van de Nederlandse huishoudens had eind maart een abonnement op HBO Max en zeven procent had een Viaplay-account.

HBO Max en Viaplay gingen in maart van start in ons land. De twee streamingdiensten hadden eind maart al respectievelijk 600.000 en 550.000 abonnees in ons land. Dat blijkt uit cijfers van Telecompaper.

Films en Formule 1

HBO Max bood Nederlandse klanten in de eerste weken een 'levenslange' korting van 50 procent. De dienst bundelt films en series van HBO, Warner Bros., DC en Cartoon Network. Ook zijn via HBO Max films van Warner Bros 45 dagen na de bioscooppremière al zonder meerprijs te streamen.

Viaplay ging op 1 maart van start in Nederland en heeft als grote publiekstrekker de Formule 1. Ook Viaplay had de eerste weken allerlei kortingsdeals. Het Zweedse bedrijf kreeg op de Formule 1-uitzendingen veel kritiek, waardoor het de vraag is hoeveel mensen hun abonnement zullen behouden. Concurrent F1 TV Pro is veel kleiner: 1 procent van de huishoudens betaalde eind maart voor die F1-streamingdienst.

Netflix en Videoland

Netflix bleef afgelopen jaar stabiel in Nederland: 43 procent van de huishoudens heeft een Netflix-abonnement. Het Amerikaanse bedrijf raakte afgelopen kwartaal wereldwijd voor het eerst in elf jaar abonnees kwijt. Voor een ommekeer moet onder andere een goedkoper abonnement met reclames zorgen. Ook Disney+ is zoiets van plan.

Op de tweede plek staat Videoland: 16 procent van de huishoudens heeft een abonnement op de RTL-dienst. Disney+ zag zijn marktaandeel afgelopen half jaar toenemen van 11 naar 13 procent. Daarna volgen Amazon Prime Video (9 procent) en NPO Plus (8 procent). 

Verschuivingen

"In het eerste kwartaal zagen we nog geen negatieve impact voor andere diensten door de komst van HBO Max en Viaplay. Maar het is afwachten hoe dat zich in het komend kwartaal ontwikkelt", vertelt Bart Kooning van Telecompaper. "Het is de vraag wat mensen met hun abonnementen gaan doen en of ze meerdere abonnementen blijven behouden. Dit kan impact hebben op diensten zoals Ziggo Sport Totaal. We houden er rekening mee dat komend kwartaal verschuivingen kunnen ontstaan." 

Ook de hoge inflatie kan gevolgen hebben, doordat mensen kritisch naar hun uitgaven gaan kijken. "De economische situatie gaat steeds meer meespelen. We zien dat consumenten van plan zijn te bezuinigen op telecom- en videodiensten, of dit al hebben gedaan", zegt Kooning.

Accounts delen

Drie op de tien huishoudens heeft volgens Telecompaper tenminste twee abonnementen op videodiensten. Doordat er steeds meer videodiensten bij komen, zijn mensen ook massaal inloggegevens onderling gaan delen.

Onlangs bleek uit een ander onderzoek dat 34 procent van de Nederlanders naar een streamingdienst kijkt op het account van een ander. Kooning: "Ik kan ook bevestigen dat ongeveer drie op de tien klanten hun streamingabonnement uitleent."

Luister ook: