Facebook ondersteunt binnenkort ook NFT's
NFT's

Facebook ondersteunt binnenkort ook NFT's

21-06-2022 14:07 Laatste update: 14:07

NFT’s, eigendomsbewijzen van digitale objecten, zijn binnenkort ook op Facebook te laten zien. In navolging van Instagram laat Facebook populaire gebruikers binnenkort NFT's weergeven. Het is een onderdeel van een reeks nieuwe functies voor influencers, die moederbedrijf Meta vandaag heeft onthuld.

NFT’s werden vorig jaar populair voor de koop en verkoop van digitale kunstwerken. Steeds meer grote platforms, waaronder Twitter, Spotify en Reddit, hebben al ondersteuning voor NFT’s toegevoegd, zodat gebruikers ze bijvoorbeeld als hun profielfoto kunnen laten zien. Instagram voegde in mei NFT's toe voor de eerste groep gebruikers.

Meta-ceo Mark Zuckerberg zegt nu dat de NFT-functie binnenkort ook naar Facebook komt, in eerste instantie voor een kleine groep Amerikaanse makers. Ook wordt het cross-posten van NFT's, op zowel Facebook als Instagram tegelijk, mogelijk.

De test met NFT's op Instagram wordt volgens Zuckerberg verder uitgebreid, waarbij er ook NFT’s in Instagram Stories zijn weer te geven, waaronder met AR-filters.

Tot 2024 geen commissie

Meta heeft meer aankondigingen gedaan voor influencers en makers die geld willen verdienen met de socialmedia-platforms. Zo hoeven ze tot 2024 geen commissie te betalen over hun inkomsten. Al het geld gaat daardoor naar de influencers zelf. Het gaat volgens Zuckerberg onder andere om betaalde online-events, abonnementen, badges en nieuwsbrieven.

Influencers op zowel Instagram als Facebook kunnen betaalde abonnementen aanbieden aan hun volgers, waarvoor ze exclusieve toegang tot berichten, video's of chatsessies krijgen. Meta had vorig jaar gezegd tot 2023 geen commissie in rekening te brengen. Daar komt dus nog een jaar extra bij.

Meta maakt het ook mogelijk dat betalende abonnees op andere platforms toegang krijgen tot Facebook-groepen die exclusief voor abonnees zijn. Ook komt de functie waarbij volgers virtuele sterren kunnen kopen en uitdelen beschikbaar voor een grotere groep Facebook-influencers. Daardoor kunnen volgens Zuckerberg 'meer mensen gaan verdienen met hun Reels, livestreams of filmpjes'.

Reels

Een programma waarbij makers worden betaald voor korte Reels-video’s wordt ook uitgebreid naar een grotere groep Facebook-gebruikers. Het Reels-onderdeel van Instagram en Facebook is bedoeld als een concurrent voor TikTok.

Verder komt Meta met een Creator Marketplace: een onderdeel van Instagram waar makers door sponsors en adverteerders 'kunnen worden ontdekt en betaald'. "We gaan een toekomst tegemoet waarin meer mensen creatief werk kunnen doen dat ze leuk vinden. Ik wil dat onze platforms een rol spelen om dat mogelijk te maken", aldus Zuckerberg.

Zo werken NFT's: