Spotify laat eerste artiesten NFT's toevoegen aan hun profiel
NFT's

Spotify laat eerste artiesten NFT's toevoegen aan hun profiel

16-05-2022 15:55 Laatste update: 15:55

Muziekstreamingdienst Spotify is begonnen met het testen van de mogelijkheid voor artiesten om op hun profielpagina's te linken naar NFT's. Spotify zou daarmee het volgende grote platform zijn dat ondersteuning voor NFT's wil bieden.

Steve Aoki en The Wombats zijn onder de eerste artiesten die deelnemen aan de test van Spotify met NFT’s, meldt de site Musically. 'Geselecteerde' gebruikers van de Android-app van Spotify kunnen de NFT’s bekijken op de profielpagina’s van artiesten. Ze kunnen op een NFT klikken om deze te bekijken en te kopen op externe marktplaatsen, bevestigde een woordvoerder van Spotify. De streamingdienst verkoopt zelf geen NFT's.

NFT's zijn digitale certificaten van echtheid die blockchain-technologie gebruiken om te verifiëren wie de eigenaar van een digitaal object is. Dit leidde vorig jaar tot een lucratieve handel in waardevolle NFT's.

Of en wanneer Spotify de NFT-functie gaat aanbieden aan alle gebruikers, is nog niet duidelijk. "We voeren regelmatig tests uit om de ervaringen van artiesten en fans te verbeteren. Sommige functies komen later beschikbaar voor iedereen, andere tests dienen alleen als een belangrijke leerschool", aldus de Spotify-woordvoerder.

'Exclusieve multimedia-NFT's'

Spotify houdt momenteel ook peilingen onder gebruikers over hun interesse in NFT's. Daarbij wordt onder meer gevraagd hoeveel ze zouden willen betalen voor exclusieve multimedia-NFT's van hun favoriete artiesten.

Vorige week begon Instagram ook op kleine schaal met het testen van de mogelijkheid om NFT's te laten zien. Ook Twitter en Reddit ondersteunen al NFT's.

Lucratieve en omstreden handel

NFT’s kenden het afgelopen jaar een explosieve groei. Vorig jaar zou de NFT-markt zo’n 36 miljard dollar waard zijn geweest, vergeleken met nog geen honderd miljoen in 2020. Volgens sommige critici zou er soms sprake zijn van marktmanipulatie, waarbij NFT’s voor onredelijk hoge bedragen worden verkocht.

Dat belette grote bedrijven als Lamborghini en Ferrari niet om ook in het NFT-bootje te stappen. Bij andere grote organisaties als Ubisoft en het WWF kon de beslissing om NFT’s aan te bieden echter op weinig begrip rekenen.

Zo werken NFT's: