Nieuwe PlayStation VR-bril verkoopt niet goed: 'Prijs moet omlaag'

PlayStation VR2

Gamen in virtual reality

Nieuwe PlayStation VR-bril verkoopt niet goed: 'Prijs moet omlaag'

30-03-2023 11:27 Laatste update: 11:27

Sony’s nieuwe VR-bril PlayStation VR2 verkoopt in de eerste weken minder goed dan verwacht, zegt een onderzoeksbureau. De PS VR2 zou te duur zijn en virtual reality is voor veel consumenten nog niet interessant genoeg.

Sony heeft sinds de release van de PS VR2 op 22 februari zo’n 270.000 VR-brillen verkocht, schat het onderzoeksbureau IDC. Het Japanse bedrijf verwacht tot maart 2024 zo'n anderhalf miljoen van de VR-brillen te verschepen. Die prognose werd laatst al naar beneden bijgesteld en was oorspronkelijk 2 miljoen.

Consumenten staan niet te springen om een VR-bril te kopen. Sowieso stellen mensen door de inflatie, stijgende rentetarieven en ontslagrondes massaal de aanschaf van nieuwe gadgets uit. "VR-brillen zijn niet top-of-mind voor de meeste consumenten in het huidige economische klimaat", zegt IDC-topman Francisco Jeronimo tegen Bloomberg.

'Prijsverlaging nodig'

De PS VR2 kost 600 euro en is daarmee duurder dan Sony's spelcomputer PlayStation 5, die 450 of 550 euro kost. De PS5 is overigens vereist om de VR-bril te gebruiken. Volgens Jeronimo moet Sony nu de prijs van de VR-headset verlagen. "Een prijsverlaging is nodig om een complete ramp voor hun nieuwe product te voorkomen", aldus de analist. Sony wil niet op de kwestie reageren.

VR-brillen van Meta

De nieuwe PlayStation VR2 is op het gebied van VR een van de belangrijkste productlanceringen van de afgelopen jaren. De VR-markt wordt momenteel gedomineerd door Facebook-moederbedrijf Meta, dat miljarden heeft geïnvesteerd in zijn toekomstvisie voor de metaverse, gedeelde virtuele werelden waarin mensen samenkomen.

Ook voor Sony is VR en de metaverse een onderdeel van de strategie, hoewel de VR-bril vooral op gamers gericht is. Van het eerste model van de PlayStation VR, die eind 2016 verscheen, verkocht Sony er 5 miljoen. Meta heeft tot nu toe meer dan 20 miljoen van zijn Quest VR-brillen verkocht. 

Twijfels over metaverse

Meta houdt intussen vol dat de metaverse 'de toekomst is', maar andere techbedrijven zijn inmiddels sceptisch over de potentie van de virtuele werelden. Zo schrapte Disney eerder deze week een volledige afdeling die zich met de metaverse bezighield. Ook Apple-baas Tim Cook zei vorig jaar tegen Bright geen voorstander te zijn van de metaverse. "ik weet echt niet zeker of de gemiddelde persoon je kan vertellen wat de metaverse is."

Oogtracking

De PS VR2 heeft onder andere een 4K-HDR-scherm en oogtracking, zodat de bril weet waar de gamer kijkt. Daardoor hoeven alleen die beelden scherp te worden getoond, waardoor de rekenkracht efficiënt kan worden ingezet. 

De headset is ook voorzien van haptische trilmotoren die allerlei soorten bewegingen kunnen doorgeven. Zo voelen geweerschoten of regendruppels anders aan.

VR-games gemaakt in Nederland

Dit jaar verschijnen er ruim 40 games die zijn geoptimaliseerd voor de PS VR 2. Ook zijn er nog meer dan honderd VR-games in ontwikkeling voor de nieuwe bril. 

Onder de nieuwe VR-spellen zijn ook enkele games van Nederlandse makelij. Zo wordt Horizon Call of the Mountain in de populaire Horizon-reeks gemaakt door het Nederlandse bedrijf Guerrilla Games. Ook de game Kayak VR: Mirage wordt ontwikkeld door een Nederlands bedrijf.

Review: PlayStation VR2

Luister ook: