©Bright

duurtest elektrisch busje opel zafira life electric elektrische bus

Opel Zafira Life Electric: dit busje met veel ruimte is niet voor lange ritten

21 augustus om 11:14
Laatste update: 21 augustus om 11:15

Onze autotester Rutger reed een maand in de Opel Zafira Life Electric: een enorme elektrische bus met veel ruimte en luxe. Het rijbereik maakt hem minder geschikt voor lange reizen.

Wil je elektrisch rijden met meer dan vijf zitplaatsen, dan heb je een aantal keuzes. De Mercedes EQB (62.000 euro), Tesla Model X (118k), de Mercedes EQV (83k), de EQS SUV (120k) zijn nu al te koop. Onderweg zijn de Volvo EX90 (84k) en Kia EV9 (72k).

Opel biedt de Combo-e Life vanaf 39.000 euro en de Zafira e-Life die met de 75 kWh-accu begint bij 68.000 euro. Van deze auto’s zijn ook varianten van de andere Stellantis-merken en van Toyota, maar die zijn qua prijs en uiterlijk grotendeels hetzelfde. Wat ik met deze enorme lijst wil zeggen: qua prijs is er niet veel directe concurrentie voor deze Opel Zafira Life Electric.

Als het om het aantal zitplaatsen gaat en de achterste twee mogen kleiner zijn, dan heeft de EQB de beste prijs-kwaliteitverhouding. Moet je echt een setje volwassen formaat mensen meenemen, dan is deze Opel/Peugeot/Citroën/Fiat/Toyota-bus de meest interessante optie. Dat maakt een review lastig omdat er weinig direct te vergelijken is.

Wie de Opel Zafira Life Electric overweegt, zal dat vermoedelijk doen vanwege de binnenruimte en die is in deze L3-versie enorm. Enige kritiekpuntje is dat de rails in de vloer niet helemaal tot achterin doorlopen en je dus de stoelen niet comfortabel tegenover elkaar kunt zetten. Maar als iedereen vooruit rijdt, is er meer dan genoeg ruimte voor alle inzittenden. Zes luxe lederen beklede stoelen met een vernuftig uitklaptafeltje er tussen geven een VIP-uitstraling aan de bus. De elektrisch openende schuifdeuren doen de rest.

Actieradius

Met een rijbereik van rond de 240 kilometer op de snelweg is het meer een shuttle dan een langeafstandsreizer. Snelladen gaat tot 80 procent tegen de 100 kW, maar je staat dus wel elke 2 uur drie kwartier te laden als je een lange rit gaat doen. In dagelijks gebruik en binnen Nederland is dat een klein offer voor de enorme hoeveelheid ruimte die je krijgt.

Lees ook in deze Duurtest:

Elektrisch busje met A-Team vibes?

Opel Zafira Life Electric: hoe is het rijbereik?

Rutger Middendorp test elke maand een elektrische auto. Lees zijn updates in de Duurtest