©BMW

BMW komt met betere accu's voor EV's: 'Wij liggen voor op Tesla'

BMW komt met betere accu's voor EV's: 'Wij liggen voor op Tesla'

07-11-2023 15:28 Laatste update: 08-11-2023 13:37

BMW heeft zijn nieuwe generatie batterijcellen voor elektrische auto’s aangekondigd. Het Duitse merk beweert een voorsprong te hebben ten opzichte van concurrent Tesla.

BMW claimt een aantal grote verbeteringen in zijn nieuwe, zesde generatie batterijcellen voor elektrische auto's. Zo is de energiedichtheid met 20 procent vergroot en zijn de nieuwe EV-batterijen er in een groter formaat. De nieuwe techniek maakt volgens BMW een 30 procent grotere actieradius mogelijk: EV's met tot 800 kilometer rijbereik. Dat komt overeen met wat het bedrijf onlangs aankondigde over zijn Neue Klasse. Bovendien claimt de Duitse fabrikant dat de CO2-uitstoot van de productie 60 procent minder is vergeleken met de voorganger.

'Tesla moet kloof met ons dichten'

BMW-topman Milan Nedeljkovic zegt tegen AutoNews dat de prestaties van de nieuwe accu's van het Duitse bedrijf die van rivaal Tesla overtreffen. "Tesla moet de kloof met ons dichten. We hebben hier een batterijontwerp dat bij onze producten past, en ons idee van hoe de rijprestaties in onze auto’s moeten zijn."

De 4680-batterijcel

De nieuwe batterijcel is gebaseerd op een formaat dat Tesla al in 2020 onthulde, de 4680. Inmiddels zegt Tesla dat al meer dan 20 miljoen 4680-cellen zijn geprodueerd, behalve door het bedrijf zelf ook door Panasonic en LG. BMW claimt de techniek nog verder te hebben verbeterd en het formaat te hebben vergroot naar 46 mm bij 95 mm of 120 mm. Bij Tesla is dat laatste getal 80 mm. Het Duitse bedrijf wil ook samenwerken met de grote Chinese batterijfabrikant CATL voor de massaproductie. 

Tesla zegt dat zijn batterijverbeteringen in de komende jaren een Tesla van 25.000 euro mogelijk maken. Dat nieuwe instapmodel wordt in de Duitse fabriek geproduceerd, maar wanneer de productie begint, is nog niet bekend. BMW doet nog geen uitspraken over de prijzen van de Neue Klasse-EV's.

Nog niet meteen in nieuwe EV’s

Nedeljkovic zegt dat BMW zowel bij het ontwerp als de productie van de batterijcellen betrokken is en vergelijkt het proces met koken. "Als je iets lekkers wilt koken, heb je een goed recept nodig. Wij ontwikkelen het recept: de chemie en fysica van een batterijcel. We veranderen de inhoud en testen hoe elk afzonderlijk ingrediënt de prestaties beïnvloedt. Daarna moet je een productieproces vinden dat bij het recept past. Daarom hebben we hier een productiefaciliteit om ervoor te zorgen dat het gerecht zo lekker smaakt als het zou moeten."

BMW mag dan blaken van het zelfvertrouwen over zijn 'batterijrecept', de nieuwe accu's zitten nog niet meteen in de elektrische auto’s van het merk. Pas in 2025 worden de eerste elektrische BMW's ermee uitgerust. 

Lees meer nieuws over elektrische auto's.