©Unsplash

Streamingdiensten worden dit jaar nóg duurder, hoe ver kunnen ze gaan?

Streamingdiensten worden dit jaar nóg duurder, hoe ver kunnen ze gaan?

11 maart - 23:14

De abonnementen van streamingdiensten, zoals Netflix, HBO Max en Viaplay, zijn de laatste jaren al veel duurder geworden, maar het einde aan de prijsverhogingen is nog niet in zicht. Ellen van den Berge, directeur marketing bij RTL Nederland, verwacht dat streamers de abonnementsprijzen nog eens met twintig procent gaan verhogen.

Van meer reclames tot hogere abonnementsprijzen, streamingdiensten zijn bereid om hun klanten nog meer uit te testen als het aankomt op hun geduld en budget. Van den Berghe zegt tegen BNR dat RTL's streamingdienst Videoland wil doorgroeien door te investeren in content, zoals series en documentaires. "We hebben ervoor gekozen om in duurdere content te investeren."

In 2026 wil de RTL Group dat zijn streamingdiensten winstgevend zijn. Videoland is met ruim 1,3 miljoen abonnees de grootste uit Nederland afkomstige streamingdienst. De afstand met marktleider Netflix is groot, maar Videoland blijft qua abonnee-aantallen wel concurrent Viaplay voor. De huidige abonnementsprijzen van streamers in Nederland zijn volgens Van den Berghe 'relatief laag'. "Er komt mogelijk wel twintig procent bij de komende jaren."

Verdienmodel onder druk

De vraag is hoe ver de consument bereid is te gaan om een film of serie te zien in hoge kwaliteit. Er zijn alternatieven die wellicht niet beter, maar wel goedkoper zijn, waaronder het illegale IPTV.

Bovendien roept de prijsstijging vragen op over de economische haalbaarheid van het verdienmodel achter streamingdiensten. Want als de consument er niet meer voor wil betalen, dan stort het systeem in elkaar.

Abonnementen met reclames

Diensten als Netflix en Disney lijken inmiddels de voorkeur te geven aan het advertentiemodel, omdat de abonnementen met reclames uiteindelijk meer opbrengen vergeleken met reclamevrije abonnementen. Bij het huidige Basis-abonnement krijgen Videoland-gebruikers ook al reclames te zien. 

Lees meer over streamingdiensten en abonneer op onze nieuwsbrief.