We zitten steeds vaker op onze telefoon in het verkeer ook al is het verboden
Nederlanders pakken steeds vaker de telefoon erbij terwijl ze op de fiets zitten of in de auto rijden. Sterker nog, steeds meer verkeersdeelnemers vinden dat helemaal geen probleem, ook al staan er flinke boetes tegenover. Het aantal verkeersongelukken is de afgelopen jaren in Nederland ook sterk gestegen.
Die conclusies komen uit het rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het onderzoek deden ze in opdracht van verzekeraar Interpolis. 75 procent van de verkeersdeelnemers zat in 2023 op zijn telefoon te kijken in het verkeer. Daar zitten ook voetgangers tussen, die dat mogen, maar voor fietsers en automobilisten is het verboden.
Geen spelletje?
Toch groeien hun aantallen ook. In 2017 speelde 4,3 procent van de volwassenen games op de fiets, maar in 2023 groeide dat naar 13 procent. Bij automobilisten groeit het net zo hard, van 3,3 procent in 2017 naar 11,4 procent. Andere populaire bezigheden tijdens het fietsen en autorijden zijn (handsfree) bellen, navigatie instellen, foto’s en video’s maken, en berichtjes sturen.
Online vergaderen onderweg ook populair
Online vergaderen werd voor het eerst onderzocht door SWOV omdat dit sinds corona veel populairder is geworden. Dat klopt, want een op de vijf automobilisten doet weleens een online vergadering tijdens het rijden. De helft daarvan doet ook aan videovergaderen, wat de organisatie zorgwekkend vindt omdat automobilisten “langere tijd zowel auditief als visueel worden afgeleid.”
40 procent vindt zijn smartphonegebruik veilig
Toch omarmen steeds meer Nederlanders de smartphone tijdens het rijden. In 2021, bij een eerder SWOV-onderzoek, vond nog 20 procent van de fietsers en automobilisten zijn smartphonegebruik in het verkeer veilig. In het nieuwe onderzoek is dat verdubbeld naar 40 procent. Dat komt ook omdat ze weinig negatieve gevolgen ondervinden tijdens het rijden, zoals een ongeluk of een boete. Voor je telefoon vasthouden tijdens het fietsen betaal je tegenwoordig 160 euro en in de auto maar liefst 420 euro. Tenminste, als je gesnapt wordt.
Lees meer over mobiliteit en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.