© Sonos

Gebruikers van Sonos klagen over de nieuwe update, dit is er aan de hand

Gebruikers van Sonos klagen over de nieuwe update, dit is er aan de hand

8 mei - 19:59 Laatste update: 20:47

Sonos bracht dinsdag een belangrijke update van zijn app uit. De update voegt onder meer een soort tweede thuisscherm voor al je streamingdiensten toe. Een flink aantal Sonos-gebruikers klaagt echter dat er na de update bepaalde functies verdwenen zijn.

De nieuwe Sonos-app, die gebruikt kan worden met alle S2-speakers, ondersteunt meer dan honderd streamingdiensten, zoals Spotify en Apple Music. Het belangrijkste verkooppunt moet zijn dat je vanaf nu toegang hebt tot al je diensten via één interface. Tegelijkertijd moet je via dezelfde app ook kiezen via welke speaker je die diensten te horen krijgt.

Maar op de community-site van Sonos en op Reddit regent het sinds de update klachten van gebruikers. Zo melden gebruikers dat het installeren van de nieuwe app ervoor zorgt dat ze op hun NAS opgeslagen muziekbestanden niet meer kunnen vinden en afspelen. "De klantenservice van Sonos bevestigt dat de NAS-optie niet meer beschikbaar is, alleen de commerciële streamingdiensten zijn zichtbaar en toegankelijk, maar geen eigen My Music Library", aldus de gebruiker.

NAS staat voor Network Attached Storage, een apparaat voor het opslaan en delen van bestanden via een netwerk. Sonos heeft laten weten dat de NAS-functie voorlopig niet meer ondersteund wordt, maar mogelijk keert dit in een toekomstige update weer terug. 

Geen nieuw alarm aanmaken

Nog een andere gebruiker heeft een aantal features opgelijst die niet meer beschikbaar zijn. Behalve het wegvallen van NAS-ondersteuning, lijkt het er ook op dat gebruikers geen nieuw alarm meer kunnen aanmaken of bestaande alarmen aanpassen. Het is enkel nog mogelijk om bestaande alarmen aan of uit te zetten.

Ook Sleeptimer, een functie die ervoor zorgde dat je muziek automatisch wordt uitgeschakeld wanneer je gaat slapen, lijkt verdwenen te zijn.

Problemen met subwoofer

Er lijken voor sommige gebruikers ook hardwareproblemen te zijn. Een gebruiker zegt dat zijn subwoofer niet meer is aangesloten na de update. De subwoofer kan niet meer worden aangesloten, zelfs met de nieuwste hardware-update. De app blijft vragen voor een update. Andere gebruikers zeggen hetzelfde probleem te hebben in de reacties op de post.

Lees meer nieuws over Sonos en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.