© Loqed

Dit Nederlandse smart home-merk is failliet - blijven de apparaten werken?

Dit Nederlandse smart home-merk is failliet - blijven de apparaten werken?

22 mei om 23:02
Laatste update: 23 mei om 00:58

De Nederlandse fabrikant van slimme sloten Loqed heeft zijn faillissement aangevraagd. Dat zeggen de oprichters van het bedrijf in een mail aan klanten. Wat betekent dat voor jou als klant?

Nadat onlangs de Nederlandse maker van de slimme gordijngadget Slide falliet ging, valt nu ook het doek voor Loqed, de fabrikant van slimme sloten. Bestaande sloten zullen gewoon blijven werken, zeggen de oprichters van Loqed. Ook nieuwe sloten kunnen nog altijd geïnstalleerd worden. "Dit is mogelijk dankzij de Stichting LOQED Online, die het beheer van het platform heeft overgenomen", schrijven ze.

Loqed overlegt ook met de curator over hoe het platform kan blijven voortbestaan. Bovendien kijken de oprichters of het mogelijk is om de software open source te maken, zodat de technologie altijd kan blijven werken. 

Ondersteuning en garantie

Klanten met een defect slot of andere problemen zullen volgens Loqed 'niet de gebruikelijke ondersteuning en garantie' meer kunnen krijgen. Wie een defect slot heeft, raadt Loqed aan om toch nog zo snel mogelijk de klantendienst te contacteren. Ook hiervoor kijkt het bedrijf met de curator naar mogelijkheden om ondersteuning te bieden.

Ten slotte raadt het bedrijf af om sloten die je pas gekocht hebt, weer terug te sturen. De kans dat je jouw geld nog terugkrijgt, is immers zeer klein. 

Eerste tekenen vorige week

Volgens de oprichters gaat Loqed failliet omdat het marktsegment voor duurdere slimme sloten kleiner is dan ze aanvankelijk dachten. Door de tegenvallende verkoopcijfers was het ook niet mogelijk om goedkopere modellen te ontwikkelen. 

Vorige week stuurde Loqed nog een mail naar gebruikers waarin het ze vroeg of ze 4,95 euro per maand zouden willen betalen voor clouddiensten die tot nu toe gratis waren. Daar waren sommige gebruikers niet blij mee. Loqed zei daarna dat de mail een test was, om te kijken wat de mogelijkheden voor een abonnement in de toekomst zouden kunnen zijn. In de nieuwe forumpost geeft het bedrijf toe dat die mail 'een poging tot een laatste redmiddel' was.

Lees meer nieuws over smart home, en mis niets met ons WhatsApp-kanaal.