Adobe in wanhoop: aangeklaagd vanwege het misleiden van zijn klanten

©Unsplash

Adobe in wanhoop: aangeklaagd vanwege het misleiden van zijn klanten
17 juni om 20:58
Laatste update: 18 juni om 11:18

Gisteren liet Adobe al eens op ongelukkige wijze weten dat het straks over je schouder zal meekijken om ervoor te zorgen dat je je wel aan hun regels houdt. Nu blijkt de Photoshop-maker weer een blunder te hebben begaan: het zou zijn klanten namelijk dure abonnementen hebben verkocht zonder daar transparant over te zijn.

Adobe lijkt duidelijk in wanhoop. Het onschuldige bedrijfje dat ooit nog Photoshop verkocht op cd-rom, is inmiddels veranderd in een machtig cloud-bedrijf voor creatievelingen dat steeds meer weg heeft van een Microsoft of Google. Het verkoopt dan ook geen programma's meer voor één bedrag, maar haalt zijn winst uit maandelijkse, terugkerende betalingen. Precies, zoals bij je fitness. Dat lijkt voor menig bedrijf dan ook een succesformule, maar toch ligt de druk bij Adobe's verkoopafdeling kennelijk hoger. Zo heeft het bedrijf volgens het Amerikaanse Ministerie van Justitie consumenten misleid om zo dure abonnementen te verkopen.

Annulatievergoeding

Volgens de aanklacht zou Adobe zijn klanten niet voldoende hebben geïnformeerd dat zij bij het afsluiten van een maandelijkse betaalformule eigenlijk voor een jaar vast zouden zitten. En wanneer klanten vervolgens toch hun abonnement wilden stopzetten, dan konden zij rekenen op een torenhoge "annulatievergoeding" die kon oplopen tot honderden dollars. Pas wanneer je als klant je abonnement wilde stopzetten, kwam je erachter dat de betaalformule op die manier in elkaar zat. En daar is het Ministerie van Justitie van de VS het dus niet mee eens en heeft een formele aanklacht ingediend tegen Adobe.

'Hoe kan ik annuleren?'

Je kent het vast wel: websites of apps waar het zeer eenvoudig is om je te registreren, maar enorm moeilijk om erachter te komen hoe je je account of abonnement vervolgens weer stopzet. Dat is geen toeval, zo hebben die bedrijven het ontworpen. Ook daar schiet Adobe tekort, blijkt uit dezelfde aanklacht. Zo zou het bedrijf het zijn klanten extra moeilijk maken om daadwerkelijk te annuleren, en als men die uitweg dan uiteindelijk toch vond, werden zij praktisch geïntimideerd met extra kosten. Hierdoor kreeg je als gebruiker dus het gevoel dat je in de val werd gelokt.

Wanhopig door AI?

Of het recente gedrag van Adobe verband houdt met de opkomst van AI is onzeker, aangezien het bedrijf zelf hier enorm veel in heeft geïnvesteerd. Toch zou het wel kunnen dat het bedrijf de druk voelt van andere partijen. Zeker met de opkomst van generatieve foto- en videotools zoals OpenAI's DALL-E en Sora, lijkt het erop dat het ontwerpen van een logo, afbeelding of filmpje ineens een stuk eenvoudiger is geworden. Daarnaast heeft Adobe eerder al geprobeerd het bedrijf achter de populaire ontwerptool Figma over te nemen, maar deze aankoop werd afgekeurd door de Federal Trade Commission vanwege het risico op monopolisering.

Lees meer over kunstmatige intelligentie, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.